Inspirací biblickým textem Zjevení sv. Jana, zvaným Apokalypsa, ve výtvarném umění, hudbě a literatuře v českých zemích od středověku až do současnosti prezentuje nová výstava Západočeské galerie v Plzni. Kromě výtvarných děl českých, ale i zahraničních umělců, obsahuje speciální linku, věnovanou literatuře a hudbě okruhu českého undergroundu 70. a 80. let 20. století. Výstava je ve výstavní síni Masné krámy k vidění od 4. října 2023 do 3. března 2024.
Biblická kniha Zjevení sv. Jana je od středověku spojená s vizuální představivostí. Na jedné straně líčí apokalyptické pohromy a zkázu světa, na straně druhé text vrcholí silným tématem naděje. Apokalyptické vize tak zahrnovaly i obrazy nového světa, obnovy společnosti a útěchy pro jednotlivce. Výstava v Západočeské galerii v Plzni se snaží podchytit obě tyto roviny zobrazované v umění od středověku do současnosti.
Expozice je rozřazena do jedenácti tematických oddílů, zahrnujících obrazy, sochy, kresby, grafiku a tisky. Následují ukázky z výtvarných cyklů, které se apokalyptickým příběhem inspirovaly či ho přímo ilustrovaly (Apokalypsa Albrechta Dürera, cykly Apokalypsa od Jindřicha Štyrského, Jana Konůpka, Jana Koblasy a dalších). Nejvýznamnější česká monumentální Apokalypsa z hradu Karlštejn se návštěvníkům výstavy představí prostřednictvím speciální multiprojekce.
„Vstupní sekce výstavy ukazuje výjimečný kresebný cyklus Pavla Nešlehy Lesk a bída apokalyptických koní z roku 1994,“ uvádí jeden z autorů koncepce výstavy Tomáš Winter z Ústavu dějin umění Akademie věd ČR. „Návštěvníci výstavy kromě klasických cyklů ilustrované Apokalypsy uvidí zobrazení obou pólů tématu Apokalypsy v moderním a současném umění v dílech Václava Boštíka, Josefa Bolfa, Jakuba Nepraše, Jaroslava Róny a mnoha dalších,“ dodává kurátorka výstavy Petra Kočová ze Západočeské galerie v Plzni.
Úzce výběrově se prezentují i ohlasy Apokalypsy v hudbě a literatuře, a to prostřednictvím okruhu českého undergroundu v době tzv. normalizace, v němž hrála apokalyptická symbolika významnou roli.
Že apokalyptické téma společností stále rezonuje, objasňuje Tomáš Winter: „Současný svět je nucen vyrovnávat se s řadou náhlých, překotně se střídajících a mnohdy tísnivých událostí. Zkušenost s pandemií koronaviru, která v posledních letech ochromila lidstvo, zanechala ve společnosti nesmazatelné stopy a vedla k novému definování základních lidských hodnot včetně otázek lidské svobody. Když se počátkem minulého roku zdálo, že jsme konečně obtížnou pandemickou situaci překonali, zasáhla nás další dramatická a nesmírně tragická událost. Rusko podniklo bezohledný a brutální útok na Ukrajinu a rozpoutalo tak hrozivou válku, která trvá dodnes a výrazně ovlivňuje celosvětové politické, sociální, ekonomické a kulturní dění.“
Václav Tikal, Přistání v Apokalypsii, 1944
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Po skončení funkčního období této vlády bude výstava doplněna o matriály zobrazující zkázu a zničení, které zde nastaly jejím působením.