Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPátek, 22. září 2023, 17:32
V dnešním světě, kde technologie postupují neúprosně a rychle vpřed, existují stále řemeslnické příběhy, které nás inspirují svou jedinečnou cestou. Jedním takovým je příběh rodinné firmy, která se specializuje na výrobu oken a dveří z přírodního dřeva. Tato firma vznikla z nadšení pro truhlařinu a stala se synonymem pro kvalitu a spokojené zákazníky. Pojďme společně s jejími majiteli, sourozenci Radkou Šťávovou a Miroslavem Šírerem, prozkoumat tento inspirativní příběh, který začal jednou poličkou a dnes osvětluje cestu úspěšného rodinného podnikání.
Nadšení pro truhlařinu a výrobu oken a dveří má ve vaší firmě svůj původ v zajímavém příběhu. Jak to vlastně začalo? Můžete nám to trochu přiblížit?
Náš tatínek byl původně automechanikem, ale pak se stalo něco, co změnilo směr naší rodinné historie. Jeden den přišel za sousedem, který měl malou truhlářskou dílnu a vyráběl i nějaká okna. Tatínek za ním přišel, jestli by mu vyrobil jednoduchou poličku. Odpověď byla jasná: „Promiň, nemám čas, udělej si to sám.“ No a tatínek se z té výroby tak nadchnul, že se rozhodl udělat si výuční list a stát se truhlářem. To byl vlastně začátek rodinné firmy Okna Šírer.
A co se týče volby materiálu, jako rodina jsme vždy preferovali přírodní materiály. Žijeme na vesnici, kde jsme stále obklopeni přírodou, a dřevo bylo pro nás tím jediným logickým výběrem.
Takže můžeme říct, že to všechno začalo jednou poličkou, na kterou jiný truhlář neměl čas?
V podstatě ano. Historicky to tak i vyplynulo z naší situace. Lidé to odsud (Kublov, pozn. red.) měli do města daleko, a vždycky, když potřebovali něco vyrobit nebo zařídit, tak si to mezi sebou vyrobili. A díky tomu se rozvinula tradiční dovednost v práci se dřevem, protože toho je všude kolem nás plno. Po revoluci tu začalo podnikat v truhlářství minimálně pět lidí, a to i v jedné ulici.
Jak jste osobně vnímali možnost pracovat v rodinné firmě? Vždy jste věděli, že se jí budete věnovat?
RADKA: Ani jeden z nás jsme původně o kariéře v rodinné firmě neuvažovali. V době, kdy jsem končila školu, se tátovo podnikání teprve rozjíždělo. Administrativa nebyla prakticky žádná, prostě si s klientem plácl a bylo to. Zpětně jsem ráda, že jsem tři roky sbírala zkušenosti jinde.
MIROSLAV: Když jsem se rozhodoval, kam jít studovat, táhlo mě to ke stavebnictví, což je s truhlářstvím hodně propojené. Navíc mi táta řekl, že pokud bych chtěl nakonec dělat okna (dřevěná okna / dřevohliníková okna), nepotřebuji být vyučený truhlář - což je pravda, na to jsou už dneska stroje. Vystudoval jsem tedy stavitelství a od patnácti let jsem chodil k tátovi na brigády. Celé prázdniny jsem tu brousil okna, lišty, rámy na dveře apod. Časem jsem si uvědomil, že raději budu měřit a vyrábět okna, než chodit po stavbách a šlapat v blátě. Tak jsem nastoupil do firmy a prošel si celým procesem výroby od začátku do konce.
Vnímáte nějaký posun v myšlení těch lidí? Mění se například jejich nároky?
Určitě vidíme v průběhu fungování firmy změny v přístupu našich zákazníků. Je zřejmé, že jejich požadavky stoupají. Zajímají se více o kvalitu, životnost, design i technické parametry. Proto modernizujeme naše výrobky, například zvyšujeme jejich izolační vlastnosti a používáme kvalitnější skla. Kupní síla našich zákazníků rozhodně vzrostla, jsou už ochotni investovat i do vysoce kvalitních oken.
A co se týče znalostí a požadavků zákazníků? Vidíte změny v tomto ohledu?
Každý zákazník je jiný. Někdo přijde a řekne, že potřebuje nové okno, aniž by se tímto tématem více zabýval. Takovým zákazníkům vše rádi ukážeme a vysvětlíme jim všechny dostupné možnosti. Nebo nás osloví naopak klienti, kteří mají naprosto přesnou představu a požadavky. S takovými zákazníky se zaměříme na detaily a pomůžeme jim realizovat jejich představy.
Jaký je přístup zákazníků k ceně a designu? Uvažují pragmaticky nebo hraje roli spíše emocionální stránka?
Máme určitě zákazníky, kteří jsou citliví na cenu a snaží se najít co nejvýhodnější nabídku. Na druhé straně jsou ti, kteří upřednostňují kvalitu a design. Nicméně, tím, že děláme naši práci dobře, jsme schopni nabídnout špičkový výrobek za rozumnou cenu, což ve výsledku přitahuje oba typy zákazníků.
Je to dané hlavně tím, že máte kvalitní technologii?
Je to nejen tím. Máme nejen své přístroje, ale také své zázemí. Jsme malá firma, nejedeme „ve velkým“. A právě v téhle „štíhlosti“ vidím obrovskou výhodu. Když sem zákazník zavolá, nemluví s nějakým náhodným operátorem. Mluví přímo s jedním z nás. Jsme připraveni mu do puntíku vše vysvětlit.
Co považujete za největší výzvu, která Vás dosud v podnikání potkala?
Co se týče výzev v podnikání, jednou z nich byla určitě modernizace technologií. Když přicházejí nové nástroje a metody práce, musíme se jim přizpůsobit a také našim zaměstnancům musíme poskytnout potřebné školení. Přijdou nové nástroje, nová okna, nové možnosti. A i když to ve finále práci usnadní, musíte na to ty lidi naučit. Druhá věc je, že to pak musíte zaplatit (smích).
Dále jsme čelili náročným obdobím během finanční krize, kdy jsme museli efektivně řídit náklady. A v neposlední řadě, po převzetí firmy jsme museli udělat mnoho organizačních změn a přizpůsobit se pro nás zcela novým rolím vedení firmy.
Jak vidíte budoucnost vaší firmy? Plánujete nějaké inovace či expanzi?
Co se týče růstu a expanze, současná velikost firmy nám vyhovuje. Rádi v práci potkáváme spokojené zaměstnance a chceme mít jistotu, že pro ně máme dostatek práce. Snažíme se spíše inovovat naše technologie než se zaměřovat na masivní expanzi. Naším primárním cílem je získávat zákazníky, kteří oceňují kvalitu našich produktů, než abychom museli honit obrovské objemy konfekčních oken. Protože firem, které dělají konfekční okna, je dneska na trhu spoustu. Není to o tom, stoupnout si k nim do řady.
Jak se rodinný charakter firmy odráží v jejím fungování?
Vztah k našim zákazníkům je určitě ovlivněný rodinným charakterem firmy. Snažíme se být vstřícní a komunikativní, a to se zákazníkům líbí. Většina z nich ocení, že jsme malou rodinnou firmou s dlouhou tradicí.
Co nejzásadnějšího Vás otec v podnikání naučil?
RADKA: Jako nejzásadnější vnímám tátův pokorný přístup. Vždy přicházel do práce první a odcházel poslední. Musím také zmínit roli maminky, která rodinu držela nad vodou především finančně v době, kdy se firma rozjížděla. Sama poté ve firmě 15let pracovala.
MIROSLAV: Nejdůležitější rada, kterou jsem od tatínka dostal, je, že zákazník musí být spokojený. To je naší prioritou a ohromně se nám to vrací. S našimi zákazníky máme dlouhodobé vztahy. Dostali jsme se do stavu, kdy u nás nakupují už i jejich děti. Takže je v tom i určitá tradice, kterou si vybudovala nejen naše firma, ale vůči ní i sami naši klienti.
Co byste řekli, že stojí za vaším úspěchem a za velkým množstvím pozitivních recenzí?
To, že ke každé zakázce přistupujeme stejně, ať se jedná o jedno okno či výplně pro bytový dům. Díky tomu, že jsme vybudovali pevný stabilní kolektiv pracovníků, kteří své práci skutečně rozumí, jsme schopni věnovat projektům více pozornosti. Nejsou to jen nějací zaměstnanci agentury, ale lidé, kteří mají svou práci rádi a jsou na ni hrdí.
Jak vidíte budoucnost vašeho oboru? Přijdou nějaké výzvy a trendy, které by mohly ovlivnit vaši práci?
V budoucnu bychom mohli čelit výzvám spojeným s neustálým vývojem technologií a novými normami týkajícími se tepelné izolace a energetické účinnosti. Je důležité udržet krok s těmito změnami a nabízet zákazníkům nejmodernější produkty. Kromě toho vidíme výzvy i v růstu konkurence a větších nároků na kvalitu. Nechceme jen honit objemy, ale spíše stále zlepšovat hodnotu našich produktů.
Nicméně, co bude stále ve výrobě oken hrát roli, je vzhled a design. Bavíme-li se o budoucnosti, časem se určitě objeví nějaká nová technologie nebo kompozitní materiály, ale věříme, že dřevo bude mít stále své pevné místo. Kromě toho i historická rekonstrukce bude nadále vyžadovat dřevěná okna. Opravy se budou nejspíš i nadále provádět tak, aby byly co nejméně viditelné. A dřevěná okna jsou v tomto ohledu rozhodně jedním z nenahraditelných prvků, který dodává městům jejich původní kouzlo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.