Odchod Velké Británie z Evropské unie letos určitě neovlivní ekonomiku firem v Plzeňském kraji, říkají jejich zástupci. V příštích letech by se mohl trochu snížit prodej autodílů z desítek továren napojených na německé automobilky, které do Británie hodně vyvážejí. Podniky se na brexit nepřipravují, protože ještě není jasno, jaké podmínky kontinentální Evropa s Velkou Británií vyjedná. Vývozci zatím necítí, že by se britské firmy nebo velkosklady předzásobovaly.
"Může nás ovlivnit přes naše zákazníky, tedy konečné výrobce vozidel, jako jsou BMW a Audi, které tam poměrně silně vyvážejí," řekl Martin Kořínek, ředitel Grammeru Tachov, který vyrábí sedadla a jejich díly do osobních i nákladních automobilů. Podle něj záleží na tom, jak se automobilky s Brity dohodnou. Jednání pokračují, nic konkrétního známo není. "Británie teď koncem měsíce vystoupí a bude to trvat ještě tak rok, takže teď nikdo nic neočekává," uvedl ředitel.
Brexit podle Kořínka českou ekonomiku asi ovlivní, ale ne zásadně. "Bude to jen mírné zakolísání," uvedl. Očekává, že pokud mají pud sebezáchovy, tak se Británie a kontinentální Evropa dohodnou na rozumných podmínkách obchodu a nebudou zásadní celní bariéry a obstrukce na hranicích. "Očekávám jen mírné problémky technického rázu, ale ve finále se budou muset dohodnout," uvedl. Transport zboží na obě strany se ale první týdny až měsíce příštího roku prodlouží a mírně zdraží.
Jediným dopadem pro Grammer zatím bylo, že se loni na podzim pro jistotu předzásobil díly, které odebírá z Británie. Nevěděli jsme, jestli se zavře hranice, jestli projedou kamiony, uvedl Kořínek.
"Letos to určitě české hospodářství neovlivní, protože do konce roku se ekonomicky nic neděje. Zůstávají v platnosti podmínky pro přechodové období a myslím si, že reálně se na to všichni tři roky připravují, takže dopady nebudou významné," řek majitel výrobce kompresorů Atmos Chrást Vít Linhart. Výhledově se to podle něj trochu dotkne německých automobilek, které do Británie hodně vyvážejí, ne českých strojírenských podniků, které tam exportují málo.
Podle skupiny Lasselsberger, největšího výrobce keramických obkladů v ČR, bude zřejmě vývoz složitější. Podle jednatele Romana Blažíčka ale firma v Británii spolupracuje s developery na stavebních projektech, brexit by ji neměl nijak diskvalifikovat. To, že by se velkoobchody či stavební firmy předzásobovaly, necítí.
Plzeňský Brush SEM, výrobce generátorů, který má britského vlastníka, zatím dopady neanalyzoval. Podle vedoucího obchodu Jiřího Soudka firma žádná opatření dopředu zatím nepřijala, protože nemá konkrétní data. Podle Josefa Krýsla, spolumajitele plzeňské firmy Joe's Garage Brewery, která staví minipivovary po Evropě, by případné clo zvýhodnilo velmi levné čínské výrobce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.