Projekt Vlídné WC, díky kterému město Plzeň řeší problém s nedostatkem veřejných toalet se osvědčil a pokračuje dál. Lidé si díky němu mohou v klidu a důstojně odskočit do nejbližší provozovny zapojené do tohoto systému. A to zdarma a bez prosebného přemlouvání personálu. Aktuálně je do projektu zapojeno 58 plzeňských kaváren, barů a restaurací.
Městský obvod Plzeň 3 v roce 2016 jako první inicioval projekt oficiálně nazvaný Vlídné WC, jehož cílem bylo řešit problém s nedostupností veřejných toalet nejenom pro občany města, ale především pro turisty. „Inspiraci hledal obvod v partnerském městě Regensburg, které je v podobném projektu zapojeno. Základem je úspěšná spolupráce mezi městskou správou a místními majiteli restaurací,“ uvádí starosta MO Plzeň 3 David Procházka (ANO). Restaurace, bary či kavárny, které službu umožňují, jsou označené samolepkou v barvách města s dobře známým symbolem panáčka a panenky.
Je dobře známo, že počet veřejných záchodků nepokrývá skutečnou potřebu a náklady na údržbu i opravy stojí městské obvody nemalé peníze. Projekt Vlídné WC je vzájemně vzájemným obchodem pro všechny zainteresované. „Provozovatelé restaurací a kaváren, kteří jsou přihlášeni do projektu Vlídné WC, odvádí nižší poplatky za předzahrádky. To znamená, že místo pěti korun na metr čtvereční a den, platí koruny pouze dvě,“ vysvětluje místostarosta MO Plzeň 3 Ondřej Ženíšek (TOP 09).
„Spokojenost s fungováním projektu je oboustranná. Není nám známa jakákoliv komplikace spojená například se zneužíváním ze strany bezdomovců,“ dodal starosta David Procházka. Obvod nechal začátkem listopadu zkontrolovat, zda všechny restaurace dál o dohodu stojí, a zda jsou řádně označené. Majitelé zapojených podniků si už dříve stěžovali na jedinou věc a tou byla špatná kvalita samolepky, kterou se označují provozovny, kde je možné využít Vlídné WC. Samolepka totiž na slunci velmi rychle vybledla a byla absolutně nečitelná.
Spolupráci si pochvaluje také Stanislava Lásková, majitelka známého plzeňského baru a galerie Azyl. „Jsme zapojeni už několik let, turisté u nás využívají tuto službu. Zajdou, slušně požádají. Nikdy jsme nezažili, že by to někdo nějak zneužíval. Žádný bezdomovec k nám rozhodně nepřišel. Stává se nám, že přijdou lidé s průvodcem v ruce, kde je uveden seznam Vlídných WC v Plzni. Jsem ráda, že službu město kompenzuje úlevou na pronájmu za předzahrádku. Nápad je to rozhodně dobrý, už ze slušnosti by se lidem měl poskytovat přístup na toaletu, i když si zrovna nechtějí dát například kávu. Ale já osobně neměla problém ani dříve, pustit na toaletu člověka, který to zrovna potřeboval a neměl jinou možnost. V polovině případů si pak ti lidé stejně něco objednají,“ popsala své zkušenosti Stanislava Lásková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.