Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Ve volebních kampaních utratí větší strany v Plzni statisíce až miliony

Stovky tisíc až jednotky milionů korun vydají letos v Plzni větší strany na kampaň pro komunální volby. Peníze vynaloží nejčastěji na volební noviny, billboardy a plakáty, ale také na inzerci, tvorbu videí, on-line obsahu i na analýzu a na průzkum veřejného mínění, novinářům to řekli zástupci parlamentních stran a stran zastoupených v plzeňském zastupitelstvu.

Nejvíce peněz, v "nižších jednotkách milionů korun", vloží do kampaně v Plzni koalice Spolu. „Rozpočet se co do finančního objemu neliší od předchozích kampaní ODS, KDU-ČSL a TOP 09," uvedla manažerka ODS Karina Eismanová. Peníze jdou hlavně do venkovní reklamy, kontaktní kampaně, kampaně na sociálních sítích a do inzerce. „Veškeré prostředky jsou získané ze stranických rozpočtů, od sponzorů i jednotlivých kandidátů. Financování kampaně probíhá přes transparentní bankovní účet, kde jsou veškeré příjmy a výdaje evidovány," uvedla. Přesnou výši nákladů bude podle ní možné vyčíslit po ukončení volební kampaně

Se zhruba milionovými náklady počítají v Plzni Piráti. Většina peněz pochází ze státního příspěvku na základě minulých volebních výsledků. Část peněz je z darů předních kandidátů samotných. „Nemáme soukromé nebo firemní sponzory. Budeme mít několik billboardů a reklamní kostky v ulicích. Převážně však spoléháme na pomoc dobrovolníků v kontaktní kampani a na komunikaci po internetu a sociálních sítích," řekl lídr kandidátky Pavel Bosák.

Anketu Plzeňské Drbny o post primátora Plzně ovládl lídr Přísahy Petr Denk, získal 30 procent hlasů

Vítězem ankety Plzeňské Drbny, ve které se hlasovalo o tom, kdo by se měl podle čtenářů stát po podzimních komunálních volbách primátorem Plzně je Petr Denk, lídr kandidátky Přísaha - občanské hnutí Roberta Šlachty, který získal 30 procent hlasů. O...

 

Zhruba na 1,3 milionu korun vyčíslil náklady lídr STAN Aleš Tolar. Třetinu pokryje příspěvek od centrály STAN, zhruba třetinu tvoří dary od sponzorů a zbytek jsou dobrovolné příspěvky kandidátů. „Já jako osoba přispívám částkou 50 000 korun," uvedl Tolar. Billboardů a plakátovacích ploch podle něj STAN nenakoupil tolik, jako v minulých letech nebo kolik jich mají ostatní strany. „Raději jsme více peněz vynaložili na tvorbu videí, on-line obsahu, sociální sítě a postavili jsme i nový web. Budeme vydávat a distribuovat vlastní tištěné noviny," vyjmenoval Tolar. Část rozpočtu STAN investoval do nezávislé analýzy městského rozpočtu a investičních možností Plzně v příštích letech a do průzkumu veřejného mínění. „Zjišťovali jsme míru spokojenosti a potřeby obyvatel města. Obojí jsme využili při tvorbě našeho programu," dodal Tolar.

Lídr ANO Roman Zarzycký konkrétní výši nákladů na kampaň neuvedl, řekl pouze, že objem je podobný jako v roce 2018. Veškeré zdroje pro kampaň jsou na transparentním účtu ANO a je to kombinace peněz od členů a úhrady za mandáty z minulých voleb. Kandidáti na financování voleb nepřispívají, jejich případný příspěvek je dobrovolný. „Zvolil jsem tradiční mediaplán – billboardy, plakátovací plochy, letáky, televizi, MHD a sociální sítě," dodal Zarzycký.

KSČM vyjde volební kampaň v Plzni zhruba na 350 000 korun. „Tato finanční částka byla směrována na výrobu a instalaci šesti billboardů, polepů MHD, plakátů na zastávkách MHD, asi 50.000 skládacích letáků a jejich distribuci, ale i propagačních předmětů nebo také na tvorbu a zveřejnění předvolebních upoutávek v tisku a elektronických médiích," popsal lídr kandidátky Jiří Valenta. Hlavním zdrojem kampaně byl rozpočet městské organizace, na technické podpoře a výrobě některých materiálů se podílelo ústředí KSČM. Kandidáti přispěli na kampaň dohromady do 50 000 korun. „Sponzory mimo KSČM jsme neoslovovali," dodal Valenta.

Uskupení Plzeň v srdci, které je spojením ČSSD a nezávislých kandidátů, předpokládá, že náklady na kampaň nepřesáhnou 800 000 korun. To je výrazně méně než při minulých kampaních, řekl lídr kandidátky Pavel Kotas. Většinu peněz naspořila plzeňská ČSSD. „Drobnými prostředky, často nehmotného charakteru, přispěli i nezávislí kandidáti. Třeba formou poskytnutí plochy na reklamu. Zvolili jsme cestu svépomoci, tedy udělat vše, co lze, vlastními silami. Sami jsme vyráběli a instalovali volební stojky, pořádáme volební akce, kde pracují naši členové, dopravu zajišťujeme vlastními prostředky," popisuje Kotas. Ústředí strany slíbilo 100 000 korun a 30000 korun krajská organizace, zbytek jsou naspořené peníze městských sociálních demokratů. Strana nakoupí několik billboardů, reklamu na lavičky, na vozy MHD a na letáky a polepy soukromých aut.

Zástupci SPD na zaslané otázky neodpověděli.

Čtete také:

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky volby 2022, volební kampaň, Plzeň, volby do zastupitelstva, SPOLU, STAN, Piráti, ANO, KSČM, peníze, Aleš Tolar, sociální síť, Starostové a nezávislí, ODS, KDU-ČSL, TOP 09

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ve volebních kampaních utratí větší strany v Plzni statisíce až miliony  |  Politika  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.