středa 28. října 2020 Státní svátek

Nejméně transparentní kampaň mělo hnutí ANO a SPD, nejvíce Piráti a plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS, Nestraníci

Nejméně transparentní kampaň k letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International (TI) hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj. Hodnocení z hlediska průhlednosti financování a přístupu ke kampani dnes česká pobočka TI zveřejnila na webu.

"Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém," uvádí se v hodnocení.

TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté "pětky" ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní". Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě. "Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce," uvedl ředitel TI David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo "lajdáctví". Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Facebook.com / Andrej Babiš

Štítky ČR, volby, kraje, kampaň, TI

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.