Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Výjimka pro Západočeskou galerii, výstava Plzeňská madona může pokračovat

Mimořádný umělecký projekt evropského významu, to byl hlavní argument, díky kterému hlavní hygienička i ministerstvo kultury a udělilo Západočeské galerii (ZČG) v Plzni výjimku. Výstava v Masných krámech tak bude od soboty otevřena pro veřejnost i ve čtvrtém stupni protiepidemického systému PES.

„Nad slunce Krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh“ tak zní název výstavy v Masných krámech, kterou slavnotně zahájili 8. prosince zástupci města, kraje i biskupství.

Celá příprava a realizace výstavy byla mimořádně složitá. Jedná se o odborně i finančně nejnáročnější projekt Západočeské galerie posledních několika let, proto jsme nechtěli veřejnost připravit o možnost tuto výstavu zhlédnout právě v době vánočních svátků. Výstava má jasné duchovní poselství, které je o to naléhavější v současném složitém období,“ vysvětlil ředitel ZČG Roman Musil.

Otevření výstavy pro veřejnost kvituje i hejtmanka Ilona Mauritzová. „Zpřístupnění výstavy považuji za výjimečnou událost. Záleží nám na tom, aby byla dodržena přísná hygienická opatření. Proto jsme připraveni v případě, že by Západočeská galerie neměla dostatek osobních ochranných pomůcek, je zapůjčit,“ uvedla hejtmanka.

Exkluzivita jako v pražském muzeu či galerii

Už v úterý informoval ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD), že unikátní zahraniční zápůjčky, jako jsou Sluneční králové v Národním muzeu nebo Rembrandt: Portrét člověka v pražské Národní galerii, mohou zůstat přístupné.  

„Obrátil jsem se na hlavní hygieničku J. Rážovou s tím, že rozhodnutí vlády zavřít muzea a galerie ohrožuje i mezinárodně mimořádně cenné expozice, které vznikaly s obrovskými finančními náklady a jsou v naší zemi v dohledné době neopakovatelné. S hlavní hygieničkou jsme se domluvili alespoň na možnosti výjimky pro takové akce, které jsou spojeny s unikátními zahraničními,“ uvedl na svém facebooku ministr.

Plzeňská madona se řadí mezi ty nejstarší. Vznikla již před rokem 1384 v prostředí pražské katedrální hutě Petra Parléře v úzkém provázání s náboženskou, politickou a kulturní situací závěru vlády Karla IV. a počátku vlády Václava IV.

Petr Parléř a svatovítská huť, Plzeňská madona, kolem 1384, Plzeň, katedrála sv. Bartoloměje

Jednotlivé madony z období krásného slohu kolem roku 1400 a 15. století jsou zapůjčeny nejen ze státních sbírek, ale i z církevního majetku. Na výstavě je možné spatřit přes 80 vzácných středověkých děl z českého území i ze zahraničí.

Podle galerie bude vrcholem celého projektu zapůjčení originálu Plzeňské madony. Tím budou mít návštěvníci naprosto jedinečnou příležitost vidět Madonu zblízka, neboť po dokončení rekonstrukce chrámu sv. Bartoloměje se tato ikona vrátí na hlavní oltář a po několik desetiletí, možná generací, nebude znovu sejmuta.

Výjimka a možnost nadále vystavovat se pojí s přísnějšími hygienickými opatřeními, které znamenají uzavření pokladny ve výstavní síni. Vstupenky jsou tak k zakoupení pouze online. U vstupu do síně obdrží také každý návštěvník respirátor FFP2. Dodržování rozestupů a dezinfekce rukou je samozřejmostí. Detaily a otevírací dobu můžete nalézt na webových stránkách ZČG.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Západočeská galerie v Plzni

Štítky kultura, výstava, Plzeňská madona, Západočeská galerie, galerie, projekt, Plzeň, Ministerstvo kultury České republiky, Protiepidemický systém České republiky, vláda, Petr Parléř, Roman Musil, Ilona Mauritzová, Karel IV. Lucemburský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Výjimka pro Západočeskou galerii, výstava Plzeňská madona může pokračovat  |  Kultura  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.