Plánovaná rekonstrukce kolejí a s ní spojená výluka tramvají neskončí s koncem prázdnin, jak bylo původně v plánu. Na vině jsou tropické dny, kvůli kterým nemohli dělníci pracovat na betonování trati. Vedení města proto řidiče upozorňuje, aby i nadále počítali s objížďkami.
Tramvajová trať, která byla postavena v roce 1962, prošla poslední větší opravou v roce 1997, kdy byly původní stojinové kolejnice zalité v asfaltovém povrchu nahrazeny takzvanými BKV panely.
Koleje na frekventovaném úseku od náměstí Generála Píky až po Světovar byly ve špatném technickém stavu a tramvaje tímto úsekem musely projíždět velmi pomalu. Oprava za bezmála 70 milionů korun začala 1. června s tím, že se tramvajová doprava měla vrátit do konce letních prázdnin. Nakonec se to ale posouvá až do 5. září.
„Vysoké teploty během několika tropických dnů, které Plzeň o prázdninách zažila, neumožnily betonování na trati. To zkomplikovalo i výměnu vodárenských sítí vedených pod tramvajovým tělesem,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Andriana Jarošová.
Koleje mají být dokončeny do neděle 4. září. O den později dělníci demontují výhybku zvanou kaliforňan před kruhovým objezdem na náměstí Generála Píky. Tato výhybka umožňuje tramvaji přejet z jedné koleje na druhou, přičemž si řidič přesedne do kabiny na druhé straně vozu a může vyjet opačným směrem. „V úterý 6. září ráno pak mají vyjet první tramvaje linky číslo 2 ze Světovaru po Koterovské do centra a do Skvrňan,“ upřesňuje Jarošová.
Žáci se tak během prvních tří školních dnů budou muset obejít bez tramvajové dopravy. Město zároveň zdůrazňuje, že kvůli zaslepení Brojovy a Spojovací ulice může docházet v ranních špičkách k problémům s dopravou a rodiče by proto neměli děti vozit až přímo ke škole. Lepší je kousek dojít pěšky.
Hlavním problémem na trati byly koleje a BKV panely, ve kterých jsou koleje uloženy. BKV panel je speciální typ železobetonového panelu se žlábky, do nichž se upevňují tramvajové kolejnice. Panely nahrazují pražce, přičemž horní plocha panelu plní zároveň roli krytu kolejového svršku. Životnost těchto panelů pokládaných na rovný asfaltový nebo betonový podklad se pohybuje mezi 10 a 30 lety. Ty na Koterovské už byly na hranici své životnosti.
„Stávající panely jsou zejména vlivem koroze jejich ocelových částí, ale i nestabilitě dále nepoužitelné. Budou tedy odstraněny. Nová technologie, která tu bude instalována, umožní ponechat původní podkladní betonovou desku a díky plochým ocelovým pražcům navrátit stojinové kolejnice a asfaltový kryt tratě. Tato nová technologie byla prvně v malé míře použita v rámci rekonstrukce vozovny Slovany, takže větší použití do samotné tratě je tak v Plzni premiérou,“ popsal při zahájení stavby Jan Hakl ze Správy veřejného statku města Plzně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.