Zchátralý most v Chotíkově u Plzně nad silnicí I/20 už je téměř historií. Dnes ráno začala zhruba dvacítka pracovníků specializované firmy s jeho demolicí. Z toho důvodu je uzavřená i frekventovaná silnice, a to až do nedělních čtyř hodin odpoledne. Most postavený v letech 1972 až 1974 je už více než tři roky nepřístupný pro pěší i cyklisty.
„Most máme v majetku zhruba čtyři roky. Převzali jsme ho poté, co se kvůli neexistujícím dokumentům nepodařilo dohledat konkrétního majitele. Pro úřad je nepotřebný, proto se pro něj snažil najít definitivního vlastníka," vysvětlila mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) Michaela Tesařová. Úřad most opakovaně nabízel zdarma obci Chotíkov, Plzeňskému kraji i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ale nikdo ho nechtěl, zájem nebyl ani ve výběrovém řízení.
Pracovat musí dělníci opravdu rychle. Nejprve uvolnili hydraulickým kladivem čela a závěry konstrukce a postupně rozebírají podélné železobetonové předpjaté nosníky. Jeřáby je shazují na vozovku, kde se poté rozstřihají hydraulickými nůžkami. Železo a beton odvážejí postupně nákladní vozy do recyklačního centra, kde se materiály třídí. Na silnici pod mostem i před a za ním musela firma položit ochrannou geotextilii a na ni navezla 30centimetrovou vrstvu písku, aby opadávající kusy nepoškodily asfaltový povrch vozovky.
„Po podsypu ochranné vrstvy jsme začali narušovat nosníky pomocí hydraulických nůžek a kladiv a postupně to budeme rozebírat a odvážet," přiblížil hlavní stavbyvedoucí Karel Lenc z firmy APB - Plzeň. Podle něj nejde o náročnou práci, jeho firma to dělá běžně a má na to špičkovou techniku. Na místě je do 20 pracovníků a z techniky čtyři čtyřicetitunové bagry, na něž se nasazují hydraulická kladiva a nůžky, a pět aut na odvážení sutin. „Dopravu na silnici musíme pustit zítra v 16:00, počítáme s maximálním nasazením," doplnil Lenc. Pracovat proto budou i přes noc.
O most, který váží desítky tun, se ÚZSVM staral po celou dobu hledání majitele a řízení o určení vlastnictví. „Prováděli jsme ve spolupráci s ŘSD pravidelné mostní prohlídky, zakrývali jsme jeho pilíře i konstrukci plachtami, abychom zabránili možnému odpadávání potenciálně nebezpečných částí na frekventovanou silnici," uvedla Tesařová.
Značená objízdná trasa pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy vede přes Chotíkov. Mohou ji využít také nákladní auta ve směru na Karlovy Vary. Těžká vozidla jedoucí směrem na Plzeň musí jet přes Čeminy, Město Touškov, Kozolupy až na okružní křižovatku Domažlická v Plzni.
Podle starostky Chotíkova Evy Hirschfeldové nebyl technický stav mostu tématem debat občanů, ale zajímají se o to, jak se po zboření mostu dostanou pěšky směrem na Krkavec, do lesa oblíbeného na procházky. „Rozhodně je v zájmu obce mít tam novou lávku co nejdřív. Mohlo by se stávat, že občané budou přebíhat varskou silnici, což by nebylo dobré," řekla.
Obec s 1250 obyvateli od začátku roku připravuje náhradu na stejném místě - lávku pro pěší a cyklisty, pro níž je předjednaná dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši až 100 procent nákladů, které by měly činit asi 13 milionů korun. Projekt lávky by byl do roka a v roce 2023 nebo 2024 by mohla stát. Ve hře jsou další tři dražší varianty pro osobní i nákladní auta, což chce zemědělská firma a pár podnikatelů, kteří tam mají firmy a dosud jezdili po jiné silnici. Rozhodnou zastupitelé.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.