čtvrtek 26. května 2022 Filip

Posílení veřejné železniční i autobusové dopravy chystá od příštího roku Plzeňský kraj. Jízdné se nezdraží

Veřejnou železniční i autobusovou dopravu posílí v příštím roce Plzeňský kraj. K tomuto kroku přistupuje i přesto, že počty cestujících ve vlnách pandemie klesají. Po jejich odeznění se ale do veřejné dopravy znovu vracejí. Nárůst počtu ujetých kilometrů zajistí hlavně 11 nových vlaků, které začnou jezdit od 12. prosince, po zavedení nového jízdního řádu, na trati Klatovy - Plzeň - Hořovice. Se zdražením jízdného, které je příjmem kraje, se ani u vlaků, ani u autobusů nepočítá.

„Rozsah základní dopravní obslužnosti na drahách i na veřejných linkových autobusech, který předložíme zastupitelstvu, bude větší než letos. Jdeme nahoru - kilometrově, ale i samozřejmě finančně," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl.

Nové soupravy RegioPanter měly původně jezdit z Klatov přes Plzeň až do Berouna, ale nakonec pojedou jen do Hořovic, protože Středočeský kraj je neobjednal až do Berouna. „Elektrická trakce tam bude od prosince kompletně nová. Nové vozy už budou vybaveny systémem ETCS (nejmodernější evropské zabezpečení), i když tam infrastruktura na něj ještě není připravená," konstatoval Pakandl. Po zavedení nových vlaků bude kraj platit za dopravní obslužnost na železnici zhruba o 120 milionů Kč víc. „U těchto vlaků, které nejsou koupeny s dotací, se dostáváme na 250 korun za vlakokilometr, což je cena obrovská, protože zbytek v kraji je za cenu kolem 142 korun," řekl.

Na vlaky má jít příští rok podle návrhu 880 milionů korun, což je meziročně zhruba o 130 milionů víc. Osobní a spěšné vlaky v regionu by měly příští rok ujet celkem 6,2 milionu kilometrů, meziročně o 600.000 kilometrů víc, což většinově zajistí právě linka Klatovy - Hořovice a mírně také nové spěšné vlaky na Mariánské Lázně, Cheb a Karlovy Vary.

Za jízdu vozy nižší kvality chce Plzeňský kraj od Českých drah pokutu přesahující tři miliony

Pokutu ve výši 3,24 milionu korun uložil Plzeňský kraj Českým drahám (ČD). Důvodem je porušení smluvních povinností na tratích Plzeň - České Budějovice a Plzeň - Cheb v roce 2019. Dopravce podle kraje nezajistil dostatečný komfort cestování,...

Na autobusy půjde zhruba stejná suma jako letos, tedy 674 milionů Kč, přitom počet ujetých kilometrů se zvýší o 120 tisíc kilometrů na více než 17,8 milionu kilometrů, zejména kvůli tomu, že v roce 2022 bude víc pracovních dnů než letos. „Tam se podařilo díky kvalitnímu dopravnímu modelu a výsledku veřejné zakázky ušetřit," řekl Pakandl.

U jízdného z autobusů neočekává kraj letos tak vysoký propad, ale dlouhodobě se propadají tržby na drahách, kde propad odhaduje na 20 procent. „Ale jak máme integrované jízdné, tak už nelze oddělit tržbu vlak - autobus," uvedl Pakandl. Od září, kdy začali jezdit školáci, byly tržby podle plánu, ale se sílící pandemií opět klesnou. „Tržby byly v covidovém období kolem tří čtyř korun na kilometr. A když nebyl covid, tak to bylo kolem 11 korun. Předpokládáme, že dosáhneme průměru, který jsme očekávali," řekl. Problémem ale bude rok 2023, kdy se se zpožděním projeví inflace a další zdražování vstupů.

Jako sankci za neodjeté spoje požaduje Plzeňský kraj šest milionů po společnosti Arriva

Velmi přísnou pokutu přesahující šest milionů korun požaduje Plzeňský kraj po autobusovém přepravci ze společnosti Arriva. Jde o sankci za desítky kilometrů, které spoje společnosti neodjely řádně loni v červnu a v červenci. Stalo se tak krátce...

Ohodnoť článek

Autoři | Foto České dráhy

Štítky železnice, vlaková doprava, autobusová doprava, jízdní řád, vlaky, autobusy, cestující, Plzeňský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.