Na dvou dalších státních silnicích první třídy v Plzeňském kraji budou projíždějící řidiči kamionů platit mýto od 1. července 2022. V obou případech jde o velmi frekventované úseky komunikací I/27 Plzeň - Klatovy a I/22 Klatovy - Horažďovice ve směru dál do jižních Čech. Ministerstvo dopravy (MD) tak vyhovělo požadavkům Plzeňského kraje a rozšířilo vyhlášku o nové zpoplatněné úseky.
„Podařilo se to na základě komunikace s ministerstvem, od 1. července 2022 by to pro další dvě komunikace v kraji mělo platit," informoval vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Ministerstvo souhlasilo s požadavky kraje před třemi měsíci a pak poslalo finalizovanou vyhláška do mezirezortního připomínkového řízení. „Dostali jsme to cirka před měsícem a podle textu vyhlášky by měla být účinnost od 1. července 2022," uvedl Pakandl.
Řidiči kamionů, které míří na jih od Plzně, tak budou mít od července stejné podmínky ve směru na České Budějovice (I/20) i na Klatovy a dále na Horažďovice (I/27 a I/22). Dosud využívali často právě silnici na Klatovy jako neplacenou alternativu při cestě do jižních Čech. "Na obou směrech se teď bude platit mýtné," uvedl šéf krajského odboru dopravy.
Na silnici I/27, která bude nově zpoplatněna jen v úseku z Plzně do Klatov, začala před týdnem stavba osmikilometrového obchvatu Klatov, druhého největšího města v kraji. Obchvat naváže na silnici I/22 dál na Horažďovice. „Po jeho dokončení (za 2,5 roku) bude tato komunikace využívanější, než stávající silnice I/20 na Nepomuk a dál do jižních Čech,“ konstatoval Pakandl. Paralelní silnice I/27 se stane dobou dojezdu konkurenceschopnou silnici I/20. Řidiči si pak budou vybírat, zda pojedou z jižních Čech přes Strakonice, Horažďovice na Klatovy a Plzeň, nebo přes Nepomuk na Plzeň.
Po loňském zavedení mýtného na silnici I/20 se města a obce obávaly, že se velký objem dopravy přesune právě na nezpoplatněnou I/27. „Nepřelévala se ale tak zásadně, jak se obávaly," zmínil šéf krajského odboru dopravy. Podle něj je ale tranzitní doprava stále omezovaná covidem a není na standardu běžných let. „Ze všech sčítání, která jsme kdy analyzovali, jednoznačně vychází, že doprava postupně roste o deset až 20 procent na všech komunikacích. Hlavně ve městech je vidět, že je čím dál intenzivnější," uvedl. Nejvíce je to vidět na I/27 v Přešticích. „Tam je pořád kritická situace. Kdyby tam byl obchvat, tak by to bylo skvělé," dodal. ŘSD ho má začít stavět za dva roky.
Zbylý regionální úsek silnice I/22 z Klatov přes Kdyni na Domažlice zpoplatněný nebude, stejně tak jako úsek I/27 z Klatov na Železnou Rudu a státní hranici, která je pro kamiony náročná, protože vede horskou oblastí. Právě na této silnici kraj otevřel opravený úsek z Janovic do Nýrska, kde jezdí denně tisíce automobilů. Téměř sedmikilometrový úsek zrekonstruoval za 80 milionů korun. Práce trvaly necelých sedm měsíců.
Pro Janovice se zhruba 2200 obyvateli je komunikace zásadní, jak ve směru na Klatovy, tak na Nýrsko. Na okraji města hlavně vznikla důležitá nová okružní křižovatka u rozvojové zóny (bývalých kasáren), kde je velký provoz, hlavně díky továrnám. Kruhový objezd, který křižuje další velmi frekventovanou silnici druhé třídy II/171 na Strážov, zpomalí auta, která do Janovic přijíždějí po opravené silnici, a zvýší tak bezpečnost.
Dále u továrny Novares vznikl odbočovací pruh ve směru od Janovic doleva do průmyslové zóny a také výjezd z areálu bude bezpečnější. „Tam byla řada nehod. Když se vyjíždělo ze zóny a zasvítilo slunce od západu a už bylo nízko, tak jste neviděli, kdo tam jede, a vzhledem k tomu, že je tam silnice z kopce, tak tam to auto bylo hned," řekl starosta pětitisícového Nýrska Miloslav Rubáš (Volba pro Nýrsko). Silnice byla podle něj několikrát opravovaná, ale pouze nástřiky a na to nasypaným štěrkem.
Podle starosty by bylo dobré snížit v místě křížení, podobně jako je to v Německu, rychlost na 70 kilometrů za hodinu. „To by docela pomohlo, protože ten nárůst dopravy je obrovský. Výrobní firmy se postupně vrátily do běžného provozu a jezdí tam hodně nákladních vozů," dodal starosta Nýrska.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.