Počasí dnes10 °C, zítra6 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Do Plzně míří nové trolejbusy s bateriovým pohonem. Umí jezdit i mimo linky, kde není trolejové vedení

Další nové trolejbusy s bateriovým pohonem od skupiny Škoda Transportation začnou vozit cestující v Plzni. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) již převzaly tři z celkem osmi moderních ekologických vozidel, která mohou jezdit i mimo tradiční trolejbusové linky, kde není trolejové vedení a kde se ho nevyplatí budovat. Plzeňský dopravce celkem získá čtyři dvanáctimetrové trolejbusy typu Škoda 26Tr a čtyři kloubové trolejbusy typu Škoda 27Tr. Už teď jezdí v Plzni 32 bateriových trolejbusů.

Zájem o moderní škodovácké trolejbusy s bateriemi v poslední době roste, dopravce láká zejména velká flexibilita vozidel, které mohou využívat k přepravě cestujících i mimo tradiční trolejbusové linky. Vozy se škodováckým řešením slouží například ve Španělsku, Itálii, Maďarsku nebo Švédsku. „Oblíbené jsou takové vozy i u nás v České republice, ostatně opakovaná dodávka těchto vozidel pro západočeskou metropoli to jen potvrzuje,“ říká Oldřich Husa, projektový manažer Škody Electric.

Výrobce dodá vozy na základě dříve uzavřených rámcových smluv. Bateriový pohon se konkrétně v Plzni využívá například při dopravní obsluze okrajových částí města či nákupních center. „Řidič v takovém případě přepne na bateriový pohon a může takto ve standardním režimu ujet i několik kilometrů,“ vysvětluje Oldřich Husa. Zajímavostí je, že u kloubových vozidel je využit inovovaný systém otevírání druhých dveří vně vozu. „Tato novinka přispěje ke zvětšení nástupního a výstupního prostoru a ocení ji zejména cestující s kočárkem a cestující na vozíku,“ dodává Husa.

Bateriové trolejbusy s dlouhým dojezdem letos na podzim umožnily v Plzni například prodloužit trolejbusovou linku číslo 11 a plně tak nahradit autobusovou linku číslo 35 z centra města do Radčic, Křimic a Malesic. Z Plzně již jezdí bateriové trolejbusy například do Letkova. „Prodloužením trolejbusové linky 11 dojde například k úspoře více než 100 tisíc litrů nafty za rok, 30 tisíc kilometrů dopravního výkonu a jednoho vozidla se dvěma směnami řidičů. Významný je také přínos pro životní prostředí – do ovzduší se dostane o 296 tun oxidu uhličitého ročně méně,“ vysvětlil už dříve výhody bateriových trojbusů náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule (TOP 09). 

Pořizování bateriových trolejbusů je také v souladu s aktuální evropskou směrnicí o čistých vozidlech. Ta vyžaduje, aby již nyní bylo 41 procent a po roce 2025 dokonce 60 procent z nově pořizovaných autobusů tzv. čistých. Plzeňské městské dopravní podniky nákupem bateriových trolejbusů a plánovaným rozvojem jejich tratí až do roku 2030 zcela naplňují požadavky této směrnice.

Ohodnoť článek

Foto Škoda Transportation, Martin Pecuch, Zdeněk Kresa,

Štítky doprava, pmdp, trolejbusy, prodloužení trati, bateriový pohon, Škoda Transportation, troleje, nové trojelbusy, ekologie, Plzeň, Plzeňské městské dopravní podniky, Škoda 27Tr Solaris, Škoda 26Tr Solaris, Itálie, Španělsko, Švédsko, Maďarsko, Škoda Electric

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Do Plzně míří nové trolejbusy s bateriovým pohonem. Umí jezdit i mimo linky, kde není trolejové vedení  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.