Víkendová uzavírka tunelu Valík na D5 prověří ukončenou opravu

Autoři | Foto Czech Wikipedia user Packa [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)]

Na dálnici D5 u Plzně se v pátek v 22:00 zcela uzavře tunel Valík. Provoz bude mezi 73. a 80. kilometrem sveden na objízdnou trasu po silnicích II/180 a I/27. Uzavírka mezi sjezdy na Černice a Litice potrvá do pondělních 6:00, řekla policejní mluvčí Pavla Burešová. Po pondělním otevření se bude tunelem jako prvním v republice jezdit rychlostí sto kilometrů za hodinu, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Téměř čtyřsetmetrový tunel prochází postupnou rekonstrukcí od 21. června. Po 13 letech provozu potřeboval opravy, další úpravy souvisejí se zvýšením rychlosti a s přeřazením tunelu z nejpřísnější bezpečnostní kategorie TA do kategorie TC. Nejprve se opravoval pravý tubus, po zhruba měsíci se nově instalované technologie otestovaly a začalo se s opravami v levém tubusu. Tento víkend jsou v plánu komplexní zkoušky celého tunelu před jeho pondělním zprovozněním. Celkové náklady na rekonstrukci byly 150 milionů korun bez DPH. Po zvýšení rychlosti na sto kilometrů v hodině se bude tato změna rok vyhodnocovat. "Nebudou-li zjištěny negativní dopady zvýšení rychlosti u tunelu Valík, pak budeme iniciovat zakotvení této změny ve výstavbě a předpisech. Každopádně chceme se s rychlostními limity v tunelech přiblížit státům EU," uvedl Studecký.

Rekonstrukce zahrnuje opravy trhlin a výplní dilatačních spár, opravu tunelového vodovodu, radiového spojení, opravu, výměnu a doplnění technologií či výměnu osvětlení, které je ve špatném stavu. Kvůli zvýšení rychlosti se musel přepočítat systém osvětlení. Proto se upraví počet světel a dosavadní světla nahradí LED technologie. V LED bude i vodící a orientační osvětlení v tunelu. Úprava má přinést větší komfort pro řidiče i výrazné úspory nákladů na provoz a údržbu osvětlení. Z tunelu také bez náhrady zmizelo měření oxidu uhelnatého, detekce průhlednosti vzduchu nebo ozvučení tunelu, ŘSD odstranilo i nepotřebné velké proudové ventilátory. Při vyšší rychlosti v tunelu pomůže s odvětráváním větší proudění vzduchu způsobené projíždějícími auty. Při rekonstrukci se modernizuje vnitřní televizní okruh, obměňují se kamery, záznamové a serverové technologie a videodetekční systém. Instalované měření úsekové rychlosti doplní nově detekce přepravy nebezpečných látek.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, stavby, silnice, dálnice, D5, Plzeňský, tunel, oprava, Ředitelství silnic a dálnic, technologie, Plzeň, Litice, Evropská unie

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.