Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) má připravenou veškerou techniku i posypy na zimní údržbu. Silničáři letos předpokládají více zásahů než v předchozích zimách. Ve skladech mají téměř 25 tisíc tun soli a 23 tisíc tun kamenné drti. Do ulic bude vyjíždět 123 sypačů a v záloze je dalších 21 starších vozů. Nonstop dispečink bude fungovat od 1. listopadu do 31. března příštího roku.
Podle referentky provozu SÚS Niny Pojarové silničáři také připravili 12 sněhových fréz, 47 čelních nakladačů, 17 manipulátorů, 13 traktorbagrů a 51 traktorů s radlicí. V nepřetržité pohotovosti bude 406 řidičů včetně záloh. SÚS má plný stav a před zimou nemá problémy s nedostatkem zaměstnanců. „Odchody jsou ve většině případů do důchodu," upřesnila Pojarová.
Do nové techniky vydala krajská firma stejně jako loni, zhruba 40 milionů korun. „Jde o čtyři sypače s výbavou na zimní a letní údržbu, dva teleskopické nakladače, traktor s příkopovým ramenem, nástavbu pro výspravu komunikací, kombinovanou nástavbu pro inertní a chemický posyp a podsvodidlovou sekačku s automatickým ovládáním," vysvětlila Pojarová. Firma už dále zařazuje do okruhů nákladní automobil z projektu Tatra do škol, který sestavili středoškoláci. Všechna auta správy silnic mají GPS sledování kvůli operativnosti.
SÚS letos opět využije jednu nástavbu na rozstřik solanky, kterou vyrábí ve vlastních zařízeních z pytlované soli. „Má vyšší ekonomický přínos proti klasickým nástavbám, ale je ji nutno cílit na přesné úseky a klimatické podmínky. V příštím roce počítáme s pořízením dalších dvou," uvedl ředitel.
Finanční náklady na údržbu komunikací v kraji jsou v průměrné zimě od 190 do 200 milionů korun. Zatím nejvíc vydal kraj v zimě 2009/2010, a to 237 milionů. Loňská zima přišla na 230 milionů, o rok dříve to bylo téměř o 60 milionů korun méně. Stejně jako loni zdražily meziročně posypy, nafta, materiály i asfaltové emulze. SÚS nakupuje aktuálně posypovou sůl za 1900 korun za tunu, kamenivo za 330 korun za tunu, obojí bez DPH.
Kraj je rozdělený na 103 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor a tříčlenná posádka pro nepřetržitý provoz. „Z toho 80 okruhů ošetřujeme chemickým posypem, 22 inertním a jeden se jen pluhuje," uvedla Pojarová. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 km silnic a je tam nejdelší okruh Klatovy - Janovice - Strážov, který měří 159 km. Nejméně silnic je v Plzni, 143 km. Neudržovaných úseků bude 95 km, a to hlavně na silnicích III. třídy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.