Z Plzně do Karlových Varů jezdí čtyři nové elektrické vlaky RegioPanter v barvách obou krajů. Zlepšilo se tak propojení Plzeňska s Tachovskem, Mariánskolázeňskem i zbytkem Karlovarského kraje. České dráhy (ČD) jako dopravce i Plzeňský kraj doufají, že spolu s novými vlaky na Horažďovice a od prosince také na Klatovy a Prahu přilákají nové cestující na železnici. Přispět by k tomu mohla i započatá kompletní obnova výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží za 670 milionů korun.
Nákup vlaků na Karlovy Vary, což je společný projekt s Karlovarským krajem, zaplatí z 85 procent evropský operační program Doprava 2. Díky tomu a časté frekvenci spojů bude Plzeňský kraj letos platit výhodnou cenu dopravci, nejvýše 133 korun za vlakový kilometr. Od ní bude ještě odečteno vybrané jízdné, které je příjmem kraje. Smlouva s ČD platí kvůli podmínkám dotace do konce roku 2023. Plzeňský kraj už připravuje novou soutěž. Vítěz, který pak bude linku provozovat 15 let, bude mít výhodu čtyř nových vlaků, které už nebude muset shánět.
Nové soupravy RegioPanter z dílen českých firem Škoda Transportation a Škoda Vagonka jsou částečně nízkopodlažní a umožňují nástup a výstup všemi dveřmi přímo z úrovně nástupiště. Nabízejí 140 míst k sezení, celkem se do nich pohodlně vejde dvojnásobný počet lidí. Mají nejmodernější evropský zabezpečovací systém ETCS, klimatizaci i wi-fi připojení.
Už od srpna vyjíždějí na linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary čtyři nové dvouvozové, bezbariérové a klimatizované jednotky #RegioPanter od plzeňské společnosti @SkodaPlzen_CZ. Dnes byly nové vlaky v barvách Plzeňského kraje slavnostně pokřtěny.#CeskeDrahy #Komfort pic.twitter.com/XpD3Pesx4c
— České dráhy, a.s. (@ceskedrahy_) September 30, 2021
Podle Pavla Purkarta z POVED (Plzeňského organizátora veřejné dopravy) se budou střídat se západním expresem a jezdí v lichou hodinu šestkrát denně. „První ráno po sedmé, poslední v 19:00. A minimálně do Mariánek a do Chebu dojedou vždy, ale většina z nich pojede do Varů. Dohromady se západními expresy (jezdí v sudou hodinu) to vytvoří hodinový interval," vysvětil. Podle Purkarta se spěšné vlaky zaváděly už v roce 2014 a od té doby si na hodinové intervaly lidé zvykli. „A s příchodem nových vozidel se vlaky ještě přidaly. Je tam potenciál a možná ta dvouvozová jednotka nebude stačit, což se už ukazuje v pátek," dodal.
Podle náměstka hejtmanky Pavla Čížka (STAN) vyjedou stejné RegioPantery od prosince i na trať mezi Klatovy, Plzní a Berounem. Půjde o 11 nových osobních vlaků. Kraj je objednal u ČD, jež uspěly v soutěži na 15 let. Vzhledem k tomu, že půjde o soupravy nakoupené bez dotace, bude kraj platit o 100 korun víc na kilometr, což je způsobené hlavně odpisy vlaku. „Plzeňský kraj se tak stane oblastí s nejmodernějšími elektrickými vozidly na celé české železniční síti," vyzdvihl Čížek. Už v roce 2018 pořídil kraj devět jednotek RegioPanter předchozí generace na linku Horažďovice - Plzeň - Pňovany, díky nimž se zvýšil počet cestujících o 20 až 40 procent. Životnost těchto vlaků je 30 let, dodal.
Ředitel krajského centra ČD Vladimír Kostelný uvedl, že od prosince budou na všechny linky elektrické trakce z Plzně nasazena nová vozidla.
Plzeňský kraj má podle náměstka pro osobní dopravu ČD Jiřího Ješety k železniční dopravě odpovědný a strategický přístup. „Není to krátkodobé řešení tak, jak se volí třeba někde jinde formou pouhých modernizací nebo odkupu starých vozidel. Tady myslí na budoucnost hodně dopředu. Ve srovnání s jinými kraji jsou na špici a dokonce začali i první a letos dokončí obnovu elektrických vlaků (jezdí na hlavních páteřních tratích) a zbude dořešit jen dieselové vozy na regionálních tratích, kde už se to také částečně povedlo," řekl závěrem
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.