Pokračující rekonstrukce dálničního tunelu Valík u Štěnovic na dálničním obchvatu Plzně o víkendu dočasně uzavře dálnici D5. Provoz bude mezi 73. a 80. kilometrem sveden na objízdnou trasu po silnicích II/180 a I/27, informovala policejní mluvčí Pavla Burešová. Uzavírka mezi sjezdy na Černice a Litice potrvá od sobotního poledne do nedělních 16:00. Opravy v tunelu začaly 21. června, od té doby byl provoz sveden v obou směrech do jednoho tunelového tubusu. Od nedělního podvečera se opět bude jezdit jedním tubusem. Další úplná uzavírka dálnice bude kvůli tunelu od 6. do 9. září.
Tunel Valík o délce necelých 400 metrů potřebuje po 13 letech provozu některé opravy, další úpravy souvisejí s předpokládaným zvýšením rychlosti v tunelu z 80 na 100 kilometrů v hodině a také s přeřazením tunelu z nejpřísnější bezpečnostní kategorie TA do kategorie TC, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Rekonstrukce zahrnuje opravy trhlin a poškozených výplní dilatačních spár, opravu tunelového vodovodu, radiového spojení, opravu, výměnu a doplnění technologií či výměnu osvětlení, které je ve špatném stavu. Pro chystané zvýšení rychlosti na 100 kilometrů v hodině se musel přepočítat systém osvětlení, "Z tohoto důvodu dojde k úpravě počtu světel a zároveň ke změně technologie, kdy bude použito nové LED osvětlení, a to i na přilehlém veřejném osvětlení předportálových úseků. V nové LED technologií bude provedeno i vodící a orientační osvětlení v tunelu," popsal Studecký. Tato úprava by měla přinést větší komfort pro řidiče i podstatné úspory nákladů na provoz a údržbu osvětlení.
Podle dosavadních zkušeností s provozem je možné podle délky tunelu a hustoty provozu přeřadit tunel do bezpečnostní kategorie TC. Díky tomu se upraví technologie. Správci dálnice například odmontují bez náhrady opotřebené a nepotřebné velké proudové ventilátory, měření oxidu uhelnatého, detekce průhlednosti vzduchu nebo ozvučení tunelu. To ušetří další peníze při opravě i při následném servisu a údržbě. ŘSD předpokládá, že zvýšením rychlosti v tunelu pomůže s odvětráváním větší proudění vzduchu způsobené projíždějícími auty.
Při rekonstrukci se také zmodernizuje vnitřní televizní okruh, obměněny budou kamery, záznamové a serverové technologie a videodetekční systém. Oprava se dále dotkne například měření fyzikálních veličin. Zůstane zachované pouze měření rychlosti proudění v tunelu, měření teploty, měření výšky hladiny u akumulační nádrže požární vody a nádrže kontaminované vody. Instalované měření úsekové rychlosti doplní nově detekce přepravy nebezpečných látek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.