Rekonstrukce tunelu Valík zavře o víkendu dálnici D5 u Plzně

Autoři | Foto Czech Wikipedia user Packa [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)]

Pokračující rekonstrukce dálničního tunelu Valík u Štěnovic na dálničním obchvatu Plzně o víkendu dočasně uzavře dálnici D5. Provoz bude mezi 73. a 80. kilometrem sveden na objízdnou trasu po silnicích II/180 a I/27, informovala policejní mluvčí Pavla Burešová. Uzavírka mezi sjezdy na Černice a Litice potrvá od sobotního poledne do nedělních 16:00. Opravy v tunelu začaly 21. června, od té doby byl provoz sveden v obou směrech do jednoho tunelového tubusu. Od nedělního podvečera se opět bude jezdit jedním tubusem. Další úplná uzavírka dálnice bude kvůli tunelu od 6. do 9. září.

Tunel Valík o délce necelých 400 metrů potřebuje po 13 letech provozu některé opravy, další úpravy souvisejí s předpokládaným zvýšením rychlosti v tunelu z 80 na 100 kilometrů v hodině a také s přeřazením tunelu z nejpřísnější bezpečnostní kategorie TA do kategorie TC, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Rekonstrukce zahrnuje opravy trhlin a poškozených výplní dilatačních spár, opravu tunelového vodovodu, radiového spojení, opravu, výměnu a doplnění technologií či výměnu osvětlení, které je ve špatném stavu. Pro chystané zvýšení rychlosti na 100 kilometrů v hodině se musel přepočítat systém osvětlení, "Z tohoto důvodu dojde k úpravě počtu světel a zároveň ke změně technologie, kdy bude použito nové LED osvětlení, a to i na přilehlém veřejném osvětlení předportálových úseků. V nové LED technologií bude provedeno i vodící a orientační osvětlení v tunelu," popsal Studecký. Tato úprava by měla přinést větší komfort pro řidiče i podstatné úspory nákladů na provoz a údržbu osvětlení.

Podle dosavadních zkušeností s provozem je možné podle délky tunelu a hustoty provozu přeřadit tunel do bezpečnostní kategorie TC. Díky tomu se upraví technologie. Správci dálnice například odmontují bez náhrady opotřebené a nepotřebné velké proudové ventilátory, měření oxidu uhelnatého, detekce průhlednosti vzduchu nebo ozvučení tunelu. To ušetří další peníze při opravě i při následném servisu a údržbě. ŘSD předpokládá, že zvýšením rychlosti v tunelu pomůže s odvětráváním větší proudění vzduchu způsobené projíždějícími auty.

Při rekonstrukci se také zmodernizuje vnitřní televizní okruh, obměněny budou kamery, záznamové a serverové technologie a videodetekční systém. Oprava se dále dotkne například měření fyzikálních veličin. Zůstane zachované pouze měření rychlosti proudění v tunelu, měření teploty, měření výšky hladiny u akumulační nádrže požární vody a nádrže kontaminované vody. Instalované měření úsekové rychlosti doplní nově detekce přepravy nebezpečných látek.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, doprava, dálnice, D5, Plzeň, tunel, oprava, Štěnovice, Litice, Ředitelství silnic a dálnic

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.