Počasí dnes10 °C, zítra8 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Smlouvu na zajištění dopravy v Pošumaví podepíše kraj příští týden, další vypsané soutěže ruší

Plzeňský kraj podepíše příští týden smlouvu s českým železničním dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 deset let zajišťovat osobní dopravu v Pošumaví, tedy na tratích Horažďovice - Sušice - Klatovy a linii Domažlice - Klatovy. Na další dvě větší oblasti, tedy Plzeňsko a Český les, na něž se přihlásily jen České dráhy, kraj soutěž zruší kvůli vysoké nabídnuté ceně, kterou neakceptuje.

„Nabídka na Plzeňsko byla příliš vysoká, znamenalo by to asi o 150 milionů korun dražší roční provoz," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Kraj tedy tuto soutěž zrušil a bude hledat jinou cestu, pravděpodobně s nižším rozsahem dopravy i menšími vozy. Vlaky pro Plzeňsko musí mít automatizovaný elektronicky řízený zabezpečovací systém ETCS, který je nákladný, protože se musí vyvinout pro několik málo starších vlaků.

„Také Český les (tratě Poběžovice - Staňkov - Holýšov a Domažlice - Tachov) připravujeme ke zrušení, tam jsou ty náklady, bohužel, také vyšší," řekl náměstek. Výběr dopravce pro Český les navíc zkomplikovaly požadavky ministerstva dopravy, které bude o něco dříve požadovat na domažlické trati systém ETCS, který je podle Čížka "strašně drahý", přijde zhruba na 15 milionů Kč na jedno vozidlo. „Původně jsme počítali s tím, že tam podobně jako na Pošumaví nebude," uvedl. Kraj tedy teď uvažuje o přímém zadání dopravy do doby povinnosti zavést ETCS, aby tam mohla dojezdit současná stará vozidla. Systém ETCS bude na domažlické trati povinný zhruba od roku 2028, a tak kraj nemůže vyhlásit soutěž na deset let od konce roku 2023.

Na všech třech tratích budou jezdit České dráhy do prosince 2023. U Českého lesa kraj předpokládá přímé zadání vybranému dopravci do doby povinnosti mít ETCS, tedy zřejmě do roku 2028, a během té doby by vyhlásil další soutěž na modernizované vlaky s ETCS. „U Plzeňska bych nejraději udělal opět soutěž, ale s menším počtem kilometrů, případně s menšími požadavky na vozidla, možná budeme chtít s určitým rizikem na některých tratích menší vozidla s tím, že lidé třeba budou stát," uvažuje Čížek.

Kraj teď začne pracovat na nových parametrech výběru dopravce. „Do konce roku řekneme, zda Plzeňsko budeme řešit buď soutěží, u níž je možnost (vybrat dopravce) na 15 let, nebo přímým zadáním jen na deset let," dodal. Náměstek by preferoval soutěž, což by se dopravcům více vyplatilo. Po roce 2023 už musí kraje vypisovat soutěže na všechny tratě.

Plzeňský kraj nepožaduje na tyto tři tratě nové vozy, ale repasované menší vlaky na podvozcích z roku 1995 a novějších. „Budou kompletně předělané a odpovídat nejmodernějším parametrům dopravy. Cestující nepozná, že sedí ve vlaku starém 25 až 30 let, protože bude použita jen kostra vlaku," uvedl vedoucí odboru dopravy Dušan Pakandl, člen hodnotící komise. Sehnat tato vozidla ale podle něj není jednoduché, protože v ČR nejsou. Původně kraj počítal s více než 30 vlaky.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto GW Train

Štítky doprava, Pošumaví, GW Train, vlaky, železnice, Plzeňský kraj, soutěž, Klatovy, Český les, České dráhy, Domažlice, Pavel Čížek, Sušice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Smlouvu na zajištění dopravy v Pošumaví podepíše kraj příští týden, další vypsané soutěže ruší  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.