Po delší době se v pondělí 12. dubna vrátí do školních lavic z domácího vyučování žáci I. stupně ZŠ a někteří předškoláci. S tím souvisí i jejich intenzivnější pohyb v silničním provozu, zejména v ranní a odpolední dopravní špičce. Pozor by proto měli dávat nejen školáci, ale také řidiči i další účastníci silničního provozu, kteří si za poslední měsíce odvykli, že se na ulicích pohybovalo méně malých chodců.
„Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a připomenout rizikové situace, nikdy nevstupovat náhle do vozovky a nepřecházet mimo přechod. V první řadě ale platí, že by měli na bezpečí dětí myslet řidiči a v okolí škol výrazně zpozornět a zpomalit,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Děti se řadí mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Při dopravních nehodách v roce 2020 bylo usmrceno osm dětí, což je o 50 procent méně než v roce 2019. Dalších 102 dětí bylo zraněno těžce a 1 654 lehce. Od roku 1993, od kdy se tato data evidují se jednalo o nejnižší počty následků. Ty však byly mimo jiné výrazně ovlivněny i pandemií COVID-19. V té době byla vzhledem k nouzovému stavu a uzavřeným školám ve větší míře omezena mobilita dětí.
Nejvíce usmrcených dětí bylo mezi spolujezdci. O život tak přišlo pět dětí, z toho jedno dítě nebylo připoutáno bezpečnostními pásy. Nejvíce těžce zraněných dětí bylo mezi chodci, jednalo se o 39 případů. Z pohledu těch nejzávažnějších následků dopravních nehod jsou to právě chodci, kteří na těchto následcích tvoří nejvyšší podíl.
Celkový podíl dětí na následcích dopravních nehod se dlouhodobě pohybuje okolo osmi procent, avšak pokud se zaměříme pouze na chodce, tvoří děti dlouhodobě podíl na všech následcích 20 procent a více, což je dáno především vysokým počtem lehce zraněných dětí.
V roce 2020 byly usmrceny tři děti, které se pohybovaly jako chodci. Celkem 39 dětí – chodců, bylo zraněno těžce, 413 pak utrpělo lehká zranění. „Celkem 18 těžce zraněných a 220 lehce zraněných dětí bylo zároveň viníkem dopravní nehody. Co se týká chování těchto chodců, jednalo se zejména o případy, kdy děti náhle vstupovaly do vozovky z chodníku, krajnice a přecházely mimo přechod. Základní odpovědnost za ochranu nejmladších účastníků silničního provozu nicméně leží na dospělých v roli řidiče i doprovodu,“ doplnil Tomáš Neřold.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.