Betonová lávka u Kamenného rybníka na okraji Plzně by se měla pro chodce a cyklisty otevřít nejpozději do konce května. Původně měla sloužit svým uživatelům už od loňského května. Její zprovoznění ale posunula kromě pandemie hlavně změna projektu a nutné zpevňování nosných pilířů.
Za 130 metrů dlouhou a tři metry širokou lávku přes novou komunikaci město Plzeň zaplatilo 25 milionů korun. „Bude otevřena nejpozději do konce května,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
Lávka vede od hospody u Kamenného rybníka k arboretu Sofronka a Seneckému rybníku, kde dosud pěší i cyklisté přecházeli a přejížděli frekventovanou silnici I/27 a následně trať, kde nebyl vyznačen železniční přejezd. Po překonání dokončené lávky budou moci zamířit po stezkách na Třemošnou nebo na druhé straně silnice v opačném směru do centra Plzně. Město zaplatilo osvětlení podél cesty od železniční zastávky Plzeň-Bolevec směrem k lávce.
Stavba lávky se loni na jaře přerušila kvůli trhlinám, které se v objektu objevily. „Odborníci z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze tři měsíce monitorovali stav lávky. Došli k závěru, že nestandardní pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny byly způsobeny nestabilními klimatickými podmínkami v době stavby,“ vysvětlil už dříve technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). V krátkém časovém úseku totiž došlo k teplotním změnám a vysokým srážkovým úhrnům. Navíc se lávka budovala v geologicky složitých podmínkách.
Řidičům směřujícím z okraje Plzně na sever se dnes odpoledne plně otevře 1,65 kilometru dlouhá silnice na Třemošnou na frekventovaném tranzitním tahu I/27 na Most a Teplice. Pandemie koronaviru a problémy s podložím zpozdily stavbu za 340 milionů Kč včetně výkupů pozemků a přípravných prací o půl roku.
Zprovozněním se zvýší kapacita původní silnice I/27 a odstraní se nebezpečný horizont, kde se v minulosti stávaly vážné dopravní nehody. Silnice Třemošenský rybník – Orlík spojí Plzeň s Kaznějovem, Plasy, Kralovicemi a částmi Středočeského a Ústeckého kraje.
Samotná stavba přišla na více než 260 milionů korun s DPH, EU na ni dá 65 procent. „Rozšířila dosavadní dvoupruhový úsek silnice mezi čtyřpruhovou městskou komunikací na konci Plzně a novým obchvatem obce Třemošná," řekl ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák. Směrovým oddělením provozu se odstranilo jedno z největších rizik, tedy střet protijedoucích vozidel.
„Výpadky kapacit stavebních dělníků, strojníků a materiálů vinou pandemie měly za následek to, že by finální živičné vrstvy musely být prováděny v době klimaticky naprosto nevhodné, a to v prosinci roku 2020. Proto jsme se dohodli se zhotovitelem, že vrstvy krytu vozovky budou položeny letos na jaře, hned jak to umožnilo počasí,“ uvedl Kuťák.
ŘSD připravuje na stejné silnici směrem na Most a Teplice ještě tři obchvaty, hlavně Kaznějova a Plas, jejichž stavby by měly začít v roce 2023 až 2024. Složitější na výkupy pozemků jsou Plasy, kde půjde o stavbu téměř za miliardu korun. Necelou polovinu by měl stát obchvat Kaznějova, kde je podle ŘSD výrazně jednodušší majetkoprávní příprava.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.