Oproti době před pandemií se v Plzeňském kraji propadl počet cestujících ve veřejné linkové i drážní dopravě. Je to asi o 50 procent u linkových autobusů a 40 až 50 procent u vlaků.
"Ve vlacích je to různé podle období. Na začátku pandemie to snížení počtu cestujících bylo i víc než 80 procent, léto bylo naopak velmi dobré. Od října zaznamenáváme opět pokles, ale rozhodně ne o 80 procent jako na jaře. Takže odhadem to bude kolem 40 až 50 procent," uved René Zeithaml z tiskového odboru hejtmanky Plzeňského kraje.
"Ve finančním vyjádření to dělá za loňský rok nejvíc ve vlakové dopravě, teď děláme vyúčtování," informoval náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraj žádal vládu, aby alespoň část nahradila, ale zatím se to nepovedlo. Doufá, že by se to mohlo podařit v nějakých kompenzačních zákonech, které se teprve budou schvalovat. "Protože tím, jak jezdí méně lidí, tak stát zase nemusí platit tolik na slevách pro studenty a důchodce, tak aby z toho něco dal krajům, hlavně na vlaky," řekl.
Kraj platí dopravcům za objednané kilometry a tržby za jízdné jsou jeho příjmem. Pokud inkasuje od cestujících méně, musí dopravcům doplácet více z rozpočtu. Loňský propad tržeb u vlaků bude podle šéfa krajského odboru dopravy Dušana Pakandla kolem 60 milionů korun, a bude tak muset doplatit Českým drahám o 25 milionů více, než kalkuloval.
U autobusů řeší kraj jen druhou polovinu roku, kdy nastoupil nový dopravce Arriva. S předchozím dopravcem ČSAD autobusy propad tržeb vyřešil snížením výkonů. "U nové smlouvy se i při sníženém výkonu hradí ze 60 procent fixní náklady," uvedl Pakandl. Za druhé pololetí to bude u autobusů suma do deseti až 20 milionů Kč.
Kraj podle Čížka spoje dvakrát redukoval, v nichž jezdilo málo lidí už před covidem. "Koncept, který teď běží, je normální školní jízdní řád a takhle to teď bude jezdit pořád," uvedl. Podle Čížka musí mít lidé stabilitu jízdních řádů a návaznosti, které zajišťuje už plně fungující dispečink. "Nestává se, že by něco někomu ujelo. V jízdních řádech jsou lépe vymyšlené přestupy. Dispečink se zaběhl," uvedl.
Loni redukoval kraj u autobusů 500 000 kilometrů a 150 000 kilometrů u vlaků. Od letošního února to bylo u autobusů dalších 500 000 km na 17,7 milionu km. "U vlaků to bylo od nového jízdního řádu (od poloviny prosince 2020) 150.000 kilometrů na 5,6 milionu km," řekl Pakandl. Podle Čížka se u vlaků hodně omezila i velikost souprav.
"Počet cestujících je pořád nízký, covidový, ale není to úplné drama," uvedl Čížek. Lidé jezdí jinak než předtím, hodně jich využívá auta. Podle Zeithamla jsou typicky školní spoje a spoje pro pracující využity méně, ale obratové spoje, kdy jede třeba školák za kamarádem a příbuznými, lidi přilákaly. Nárůst byl podle Pakandla do turistických oblastí Šumavy a Českého lesa v době léta a zimy. "To je ale jen pár vybraných spojů a linek, který v žádném případě nemůže pokrýt celkový propad. Cesty do zaměstnání a škol nám pořád schází," řekl.
Po jarní vlně covidu se cestující rychle vrátili - už na přelomu srpna a září měl kraj stejné tržby jako dřív. Více jich jezdí také tam, kde kraj nasadil nové vlaky, z Plzně do Horažďovic zhruba o 20 až 30 procent. Kraj očekává, že další nárůst lidí zajistí nové vlaky na Karlovy Vary od června a od konce prosince na Prahu. Tady bude ten nárůst jasný a doufám, že i ten covid trochu pomine, řekl Čížek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.