Silničáři v Plzeňském kraji sypou některé horké silnice drobným pískem. Díky tomu se řidičům nelepí vzlínající asfalt na kola aut a nevytrhávají ho. Písek se zajíždí do asfaltu, který má při vedrech pořád snahu vzlínat nahoru, řekl Radek Šíma, provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚS), která obsluhuje 4600 km krajských komunikací II. a III. třídy. Od minulého týdne už sypou desítky kilometrů.
Posypové vozy se dnes pohybovaly na Plzeňsku například na silnicích u obcí Řenče a Hadačka, ve směru z Vodokrt na Krasavce a na silnici z Nových Mitrovic do Borovna na Rokycansku.
"Už víme přesně, které úseky se 'potí' a jakmile přesáhne teplota vzduchu 30 stupňů, tak sypače vyjíždějí a třeba i preventivně to posypou," uvedl Šíma. Každý rok je to na stejných místech. Silnic, které jsou přesycené asfaltem, a nejsou přikryté nátěrem nebo živičným kobercem, už je málo, zhruba desítky kilometrů. "Jde o staré penetrační makadamy (hrubé kamenivo s výplní), mezi nimiž se asfalt v určitých místech zvedá," řekl.
Pískem se sypou většinou okresní silnice III. třídy. Nejde o dlouhé úseky, jen o určitá místa. "Dříve se penetrace prováděly takovým ručním dávkováním, takže mohlo místně docházet k předávkování asfaltem, a tím pádem to tam leze nahoru," řekl.
Pokud kola asfalt vytrhávají, poruší se povrch vozovky a musí se pak opravovat tryskáním asfaltu a emulze s kamenivem. Jakmile není povrch celistvý, do tělesa silnice teče voda.
Podle Šímy neexistuje žádný předpis, kolik písku sypat, řidiči to berou podle zkušeností a pocitu. "Projedou to a pak tam ještě třeba nazpátek něco přihodí," dodal. Používají se klasické zimní sypače s nástavbami na inertní posyp křemičitým pískem, který SÚS nakupuje jen na léto. Za léto spotřebují v kraji stovky tun. Kvůli tomu, že se provozem vrstva písku zamačkává hlouběji a asfalt znovu vylézá, musí jezdit na dotčené úseky každý den, hned po ranních kontrolních jízdách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.