Kvůli nižším příjmům opraví v příštím roce Plzeňský kraj méně silnic než dosud. V důsledku koronavirové krize a vládním opatřením příští rok přijde kraj podle dosavadních odhadů zřejmě o stovky milionů korun z daňových výnosů, a nebude tak moci dávat tolik peněz do oprav silnic.
Pokračovat budou zejména stavby, které začaly letos, a stavby, na něž kraj už získal nebo brzo získá evropské dotace. Běží především hlavní stavba, téměř dvoumiliardové dokončení západního okruhu Plzně.
Rozpočet na příští rok teprve nové vedení kraje připravuje, schvalovat by ho mělo zastupitelstvo 21. prosince. Na dostavbě západního okruhu se příští rok proinvestuje přes 800 milionů korun, z dotace by se mělo vrátit přes 720 milionů korun. "Jsme také dohodnuti, že stavby, na které teď žádáme evropské dotace a doufáme, že je dostaneme, také poběží. To bude v hodnotě asi 440 milionů korun," řekl Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmanky pro oblast dopravy. Podíl kraje na spolufinancování těchto staveb je 15 procent, silnice se musí dokončit do půlky roku 2023.
Problémy budou podle Čížka s vlastními prostředky kraje. Za 30 let, kdy je voleným představitelem samosprávy, prý nepamatuje podobný zmatek a nejistotu, kdy obce ani kraje nevědí, kolik peněz budou mít k dispozici. "Proto předpokládáme, že v silniční dopravě z rozpočtu kraje pouze dofinancujeme stavby, které máme rozdělané z letošního roku," konstatoval.
Na letošek měl kraj na silniční stavby, které realizovala jeho Správa a údržba silnic, v rozpočtu 630 milionů korun. Částka se sice v průběhu roku o něco snížila, ale doplněna byla zase o příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
"Máme rozestavěné stavby přes 200 milionů korun, takže ty se určitě dokončí. To minimální, co potřebujeme na silnice, které jsou rozestavěné a které děláme vlastními silami, je asi 370 milionů korun," dodal Čížek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.