Celkem 62 chodců nepřežilo střet s vozidlem v období od letošního ledna až do září. Meziročně se tak počet úmrtí zvýšil o pět osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. Stalo se tak i přesto, že na jaře se výrazně utlumila doprava vhledem k první vlně koronavirové epidemie.
V minulém roce vyhaslo při 3 265 dopravních nehodách s účastí chodců 93 lidských životů. Celkem 439 chodcům způsobil střet s vozidlem těžká zranění.
Epidemická situace a opatření související s COVID-19 letos celkově snížila intenzitu dopravy a nehodovost na silnicích. Střetů, při nichž umírali chodci, přitom ale neubylo. „Většinu těchto tragických nehod způsobují řidiči vozidel a často přitom přehlédnou chodce dokonce na vyznačeném přechodu. Velmi apeluji na to, aby řidiči v souvislosti se zhoršující se podzimní viditelností ubrali rychlost a byli velmi pozorní u přechodů. Mohou tím zachránit život,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Chodci svou bezpečnost zvýší tím, že budou i ve městě nosit reflexní prvky a budou se soustředit na pohyb v provozu místo například sledování mobilního telefonu.
Přestože vyznačený přechod na vozovce by měl být pro chodce zcela bezpečnou zónou, aktuální čísla ze statistik hovoří o opaku. Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.
Nepozornost spojená s nedáním přednosti na vyznačených přechodech se při smrtelných nehodách chodců projevuje v 21 procentech případů. Další častou příčinou střetů s chodci je nevěnování se řízení vozidla, což se v minulém roce stalo u téměř čtvrtiny dopravních nehod s usmrcením chodců. Pouze ve 13 procentech smrtelných dopravních nehod nebyla vina na straně řidiče motorového vozidla. Podobně je tomu z pohledů příčin také u statistiky těžce zraněných chodců.
Přestože statistická čísla ukazují, že viníky střetů jsou především řidiči motorových vozidel, rozhodně se nedá mluvit o bezchybném chování chodců. „U řidičů i chodců je nejčetnější selhání na úrovni detekce podnětů, což znamená, že účastník selhal ve vnímání toho druhého jako nebezpečí, tedy nedetekoval dostatečně včas nadcházející kritickou situaci. Stává se tak v důsledku omezené viditelnosti nebo distrakce pozornosti,“ vysvětluje příčiny Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV.
„Náhlé vstoupení do vozovky, neodhadnutí vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla, nečitelné a zbrklé chování, to vše dohromady si každý rok vyžádá desítky zbytečných obětí,“ poukazuje na chyby chodců Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.
Stále častější příčinou nehod je také nepozornost spojená s používáním mobilních telefonů za provozu. „Ty přinášejí nebezpečí nejen na straně řidičů, ale i na straně chodců, kteří jsou často do světa na displeji ponořeni natolik, že už jim pro ten reálný moc pozornosti nezbývá,“ potvrzuje Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Dlouhodobé statistiky rovněž potvrzují vyšší počet úmrtí chodců při střetu s vozidlem v nočních hodinách při snížené viditelnosti, a to ve více jak polovině těchto dopravních nehod. Statisticky lze rovněž porovnat situaci v České republice s ostatními státy Evropské unie. Každá pátá usmrcená osoba na evropských silnicích byla chodcem. V období 2011-2019 činil podíl usmrcených chodců 19,2 procenta ze všech usmrcených osob. V České republice činil uvedený podíl 21,3 procenta.
Chodci ovšem nesmí chápat svou přednost na přechodech absolutně a náhle vstupovat před jedoucí vozidlo, které už nemůže stihnout před přechodem zastavit. Chodci by měli mít na paměti, že případnou nehodu vždy odnesou na následcích hůře než řidič.
Pohledem účinné prevence proti fatálním následkům střetů s vozidly přitom stačí v případě chodců pečlivě zvážit situaci, na přechodu nezmatkovat, náhle nezpomalovat nebo se dokonce nevracet zpět přes komunikaci. Ideálně by měl chodec navázat oční kontakt s přijíždějícím řidičem a ujistit se o vzájemném pohybu na vozovce. Protože na přechodu se protínají světy chodců a řidičů a bez tolerance a vzájemného respektu to na takové hranici dvou světů fungovat nemůže.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.