Dnes, 12:01
Dva muži usmýkaní tramvají k smrti a žena, která při přebíhání kolejí zakopla a upadla přímo do cesty projíždějící tramvaje. To je jen krátký výčet letošních tragických nehod. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) proto spustily kampaň, která upozorňuje na nejčastější nešvary chodců, a zároveň pracují i na samotném zabezpečení vozů. Do dveří starších typů tramvají nainstalovaly kontaktní lišty a další novinkou bude testování antikolizního systému.
V letošním roce začaly PMDP po měsících testování s montáží kontaktních lišt do dveří starších tramvají typu KT8. To znamená, že dveře již nedovolí jejich zavření v případě, že je mezi nimi jakýkoliv předmět. „Opatřením se odstraňuje vlastnost pryže ve dveřích, která v krajních případech umožňuje zachycení procházejících osob za část končetiny či oblečení, aniž by to bylo řidiči signalizováno, neboť zachycený předmět je dostatečně malý na to, aby se dveře i přes jeho přítomnost dovřely,“ popisují podniky na svém webu s tím, že tento systém je aktuálně v pěti tramvajích a pokud se opatření osvědčí, rozšíří ho i do dalších starších vozů.
Středa, 17. září 2025, 10:35
Obrovské štěstí měla dvacetiletá dívka, která usnula uprostřed tramvajového kolejiště. Byla zabalená do tmavé mikiny a takřka nebyla vidět. Projíždějící hlídka plzeňských strážníků jí vzbudila a odvedla pryč. Tím nejspíš zabránili tragédii. Letos po...
„Další novinkou pak bude zahájení testování antikolizního systému, jehož montáž začne v polovině listopadu na první z tramvají typu 40T. Antikolizní systém je kombinovaný systém senzorů a softwaru, který kontinuálně vyhodnocuje překážky na a kolem trati. Při zjištění překážky, u které vyhodnotí riziko střetu, upozorní vůz řidiče a pokud ten nebude reagovat, začne vůz samočinně brzdit,“ vysvětlují podniky.
Díky tomu by mělo dojít k zabránění střetu nebo aspoň k minimalizaci síly nárazu. Systém bude zároveň sledovat maximální rychlost jízdy. Opatření se netýkají jen tramvají. Také do nových autobusů přibydou systémy, které budou například varovat před střetem s chodci, sledovat tlak v pneumatikách, monitorovat takzvaný mrtvý úhel a další.
Neděle, 24. srpna 2025, 07:00
Plzeňský dopravní podnik představil novou osvětovou kampaň „Bezpečně do cíle“. Cílem je upozornit veřejnost na rizikové chování chodců v blízkosti tramvají a dalších vozidel městské hromadné dopravy. Impulzem pro kampaň jsou statistiky loňského...
Podniky zároveň zdůrazňují, že hlavní bezpečnostním prvkem dosud byl a je řidič. I díky tomu se MHD řadí mezi ty nejbezpečnější způsoby dopravy. „Přesto je žádoucí vozy doplňovat o další prvky, které řidiči pomohou v případech, kdy na to jeho síly nestačí. Třeba pro vlastní zdravotní indispozici nebo vlivem ztížených světelných a povětrnostních podmínek. Seznam asistenčních prvků se v průběhu času vyvíjel – od posilovačů brzd a řízení přes protismykové systémy, stále lepší dveřní systémy s ochranou proti sevření až po nejnovější asistenční systémy, které zavádíme jak kvůli bezpečnosti provozu, tak z důvodu legislativní povinnosti takový systém mít,“ uzavírají podniky.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám