Krátký dojezd, drahá auta. Elektromobilitu stále provázejí dávno vyvrácené mýty

Z pořízení elektromobilu má stále obavy velký počet Čechů. Myslí si, že vozy stojí moc peněz, že je není kde nabít a že se jim na dlouhé cestě auto vybije uprostřed dálnice. To už ale dávno neplatí. Auta ujedou až 600 kilometrů, stojí jen o málo víc než ostatní vozy a dobíjecích stanic stále přibývá.

Průzkum, který si nechala zpracovat společnost E.ON přes Instant Research agentury IPSOS, odhalil, že informovanost o elektromobilitě v České republice je stále nízká. Například šedesát procent dotázaných by elektromobilem nejelo k moři, protože se bojí vybití v kolonách.

Realita je ale jiná. Na jedno nabití moderní auta ujedou 400 až 600 kilometrů, což jsou na tisíckilometrové cestě k moři dvě zastávky, které řidič stejně musí udělat. A naplánovat si je může právě na stanicích, kde jsou dobíjecí body.

Skoro třicet procent lidí si myslí, že jsou elektromobily moc drahé a bez dotací se nevyplatí. Rozdíl v pořizovací ceně už je přitom okolo 200 tisíc a levněji se dají samozřejmě koupit ojeté vozy.

Lidé se obávají i cen za provoz. Při stejné ceně a dojezdu by si 31 procent vybralo hybrid, 29  procent benzín, 16 procent diesel a jen 9 procent elektromobil. Náklady se ale odvíjejí od toho, jak člověk nabíjí. Pokud má řidič doma fotovoltaiku, v sezóně jezdí skoro zdarma. Když používají veřejné nabíjení, je cena 1,50 až 2 koruny na kilometr.

Záleží také na tom, jakým způsobem lidé platí. Nejvíc to stojí řidiče bez registrace, ti s čipem, QR kódem nebo aplikací méně. „Tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u více než 120 tisíc dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ uvedl v tiskové zprávě Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.

V hustotě nabíjecí sítě vidí problém patnáct procent dotázaných, přijde jim nedostatečná. Ale třeba E.ON už má v Česku 650 dobíjecích bodů a otevírá další. Celkem je po celé republice 5500 míst, kde se dá auto dobít.

„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl, například na méně vytížených trasách,“ dodal Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky elektromobilita, nabíjení, dojezd, finance, náklady, síť, průzkum

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.