Plzeňský kraj zavede od prosince do řídce osídlených území poptávkovou dopravu. Půjde o testovací provoz tří mikrobusů s kapacitou devět cestujících, které budou zajíždět do míst, jež nejsou v jízdním řádu. Vozy koupí dopravce Arriva, který zajišťuje pro kraj autobusovou dopravu do roku 2030, a vyzkouší je v okolí Plas, Žihle, Manětína a Chříče, odlehlých vesnicích na severu Plzeňska.
Lidé si je budou muset objednat nejpozději půl hodiny před odjezdem z výchozí stanice, řekl ČTK ředitel krajského organizátora veřejné dopravy POVED Jiří Kozák. Pokud se služba osvědčí, může jezdit v kraji až 30 minibusů.
Od července začne platit novela zákona o silniční dopravě. Podpoří rozšíření poptávkové dopravy, která má ušetřit náklady na klasické velké autobusy. Trasa spoje se vytvoří podle aktuálních objednávek cestujících, nebudou v jízdním řádu a nebudou mít zastávky. V Plzeňském kraji je vytipováno pět oblastí - kromě severu Plzeňska ještě Tachovsko, Sušicko a okolí Kasejovic.
Teď musíme mít třeba tři trasy autobusů, které pak jedou různými směry a v každém sedí dva lidi. Když tam bude dodávka, tak pojede přímo do vesnice, kde ten člověk bydlí.
„Ladíme s dopravcem cenu vozidel a finanční model," uvedl Jiří Kozák. V první fázi půjde o dvě vozidla a jedno záložní. „V legislativě, která se teď dolaďuje, je limit devět míst pro cestující, jsou tam definované oblasti a nástupní a výstupní místa," řekl. V lokalitách na severu Plzeňska nastupuje málo lidí a stačí tam dodávky. Frekventované školní spoje bude pořád zajišťovat velký autobus.
Kraj si chce otestovat zájem lidí i efektivitu. V roce 2030 musí vybrat nového autobusového dopravce, jemuž chce zadat do podmínek soutěže počty vozů pro poptávkovou dopravu. Dodávky mají nižší spotřebu, ale mohou znamenat vyšší nároky na počty řidičů.
Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) je koncept založený na tom, že někam přijede páteřní vlak nebo autobus a odtud jedou někteří lidé dál do okolních vesnic. „Teď musíme mít třeba tři trasy autobusů, které pak jedou různými směry a v každém sedí dva lidi. Když tam bude dodávka, tak pojede přímo do vesnice, kde ten člověk bydlí," uvedl Pavel Čížek.
Kraj začíná připravovat novou dopravní koncepci. „S mikroregiony po celém kraji začneme od příštího roku vyjednávat, co jim vyhovuje a co ne. Už máme data od mobilních operátorů a analyzujeme, jak a kudy lidé jezdí," řekl Čížek. Koncepci chce mít kraj do konce příštího roku. Soutěž na nového autobusového dopravce vyhlásí o rok později, aby měl vítěz dva roky na výrobu autobusů.
V první fázi by chtěl kraj provozovat poptávkovou dopravu jako spoje na zavolání, které fungují v regionu naplno od roku 2020, ale v okolí Zbiroha už od roku 2011. Spoje na zavolání jsou v jízdním řádu a cestující se registruje přes e-mail, infolinku nebo virtuální kartu nejpozději půl hodiny před výjezdem z výchozí zastávky. Stejné to bude v poptávkové dopravě.
Na spoje na zavolání, jichž jsou v kraji desítky, si podle náměstka lidé zvykli. „Každých půl roku vyhodnocujeme, jak se využívají a měníme je," řekla jednatelka POVED Zdeňka Kmochová. Pokud je využívá více než pět lidí, převádějí se do klasických spojů. Spoje na zavolání podle Kozáka ujedou asi 400 tisíc kilometrů za rok. Jízdné je stejné jako na běžných linkách.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám