Už v příštím týdnu začne ostře sledovaná rekonstrukce obří a velmi problematické okružní křižovatky U Marka na Borských polích v Plzni. Kruhovou křižovatku stavbaři zcela přebudují. Vznikne tam takzvaná turbo okružní křižovatka se světly. Cílem úprav je zvýšení její kapacity směrem na západ od města, tedy na dálnici D5 a na Domažlice a dál na Německo. Neměly by se tam už tvořit kolony vozidel. Jedná se o stavbu za čtvrt miliardy korun.
První fáze rekonstrukce se zatím ještě obejde bez uzavírek. Dopravní omezení nastane až v průběhu března. Do té doby se bude pracovat na sondáži a překládkách inženýrských sítí jako je vedení kanalizace, vodovodu a plynu. Dopravně nejzatíženější křižovatka ve městě, kudy denně projíždí desítky tisíc aut, by měla být po rekonstrukci pro motoristy, cyklisty i chodce bezpečnější a propustnější. Odpadnout, nebo výrazně zkrátit, by se mělo čekání v kolonách.
„Dosáhnout by se toho mělo rozšířením rondelu samotného přidáním třetího jízdního pruhu po celém obvodu, ale také v části okruhu stavebním oddělením jízdních pruhů znemožňujícím nebezpečné přejíždění z pruhu do pruhu. Nové uspořádání bude řadit auta už předem na hlavních příjezdech ke křižovatce od dálnice, od Borských polí a ze Západního okruhu do nájezdových pruhů dle toho, kudy mají v plánu z křižovatky vyjet,“ informoval Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro dopravu.
Nově bude podle jeho slov provoz na okružní křižovatce také světelně řízen. A to na všech paprscích, včetně signalizovaných přechodů pro chodce. „Světelné řízení umožní nastavit delší intervaly zelené a upřednostnit tím hlavní dopravní tahy,“ řekl Tolar.
„Kvůli tomu, abychom zvýšili kapacitu okružní křižovatky, tak bude světelně řízena na všech ramenech. Od Folmavské ulice a ze západního okruhu už by se neměly tvořit dlouhé kolony jako dnes. Pravděpodobně ve špičkových hodinách tam ještě budou, ale zásadně menší," uvedl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol. Podle něj jde o dopravně i technicky velmi složitou stavbu. Dva vjezdové pruhy na třípruhovou křižovatku už jsou od Folmavské ulice a od dálnice D5 z Domažlické ulice. Bude se přidávat další pruh v Regensburské ulici.
Ukončení rekonstrukce křižovatky se plánuje na konec letošního léta. „Šlo by to samozřejmě i rychleji, ale za cenu úplné uzavírky křižovatky. A touto cestou jsme se spolu s ostatními investory rozhodli nejít. Ze tří rychlostních scénářů jsme zvolili variantu, kdy provoz nebude muset být zcela uzavřen, ale cca půl roku bude sváděn vždy do jedné poloviny křižovatky. I tak to bude pro provoz v této části města velká komplikace. Všichni s tím musí počítat a je-li to možné, místu se raději vyhnout,“ dodal náměstek primátora. O náklady se dělí Město Plzeň se státem (ŘSD) a krajem (SUS PK).
Západní okruh, který kraj dostavěl předloni v únoru a končí právě u Makra, výrazně ulevil zejména Karlovarské ulici, ale částečně i Klatovské. Počet projíždějících vozidel tam roste a v některých dnech přesahuje 20 000 aut denně. V exponovaných hodinách je to u Makra ucpané vždycky a někdy také u Globusu na začátku okruhu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.