Stavba nové dvojkolejné elektrifikované železniční trati z Plzně do Stodu, která bude součástí mezinárodní linie z Prahy na Mnichov, by měla začít příští rok. Zhruba 21kilometrový úsek vyjde na téměř deset miliard korun. Modernizace celého ramene z Plzně přes Domažlice ke státní hranici s Německem, která má výrazně zrychlit cestu do Mnichova, přijde na desítky miliard. Stavba Plzeň - Stod se připravuje, ještě pokračují jednání o rozpočtu na rok 2025, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„První plán ze strany ministerstva (dopravy) a Státního fondu (dopravní infrastruktury) už nám byl předložen. Uvidíme, co všechno bude za priority v roce příštím, je toho opravdu hodně," řekl Jiří Svoboda. Stavba nové železnice z Plzně do Stodu je zatím na seznamu realizací pro rok 2025, ale podle něj jde o to, kde nakonec bude "tlustá čára".
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) před několika dny v Plzni uvedl, že určitě chce, aby byl úsek Plzeň - Stod do akcí příštího roku zařazený. „Tohle zkapacitnění je opravdu důležitý krok k obecně lepší kvalitě železničního spojení mezi Českou republikou a Německem," sdělil. Pode Kupky jde ČR v chystané dostavbě dvojkolejné trati rychleji než německá strana. „Součástí všech mých jednání s mým německým protějškem je to, aby se podařilo na německé straně zrychlit přípravu zkapacitnění a elektrifikace úseku mezi Schwandorfem, Furth im Waldem a českou hranicí," doplnil.
Pátek, 11. října 2024, 18:06
Pod bedlivým dohledem památkářů startuje rekonstrukce druhého nejfrekventovanějšího nádraží v Plzni. Historická budova stanice Plzeň–Jižní Předměstí získá po opravě původní lesk, cestujícím pak přinese výrazné zvýšení komfortu. Dokončení...
Podle Kupky půjde příští rok do investic do dopravní infrastruktury v Česku víc než 110 miliard korun, o desetinu více než letos. Většinu z této sumy získá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které tak stejně jako Správa železnic dostane na nové stavby shodně o pět miliard korun více než letos.
Úsek z Plzně přes Domažlice ke státní hranici s Německem je podle Svobody rozdělený na čtyři stavby, které už se projektují na rychlost vlaků až 200 kilometrů v hodině, a to všude tam, kde to bude možné. „Pouze první úsek z Plzně do Stoda bude v nové stopě, pak už se vracíme do té původní," řekl. Stavby navazujících úseků budou pokračovat až po etapě Plzeň - Stod, ale aktivně se projektují. „Nadále se však nepodařilo s německou stranou dojednat, že oni tomu půjdou také naproti ze své strany. Ale to ještě bude o mnoha jednáních. My chceme, aby se skutečně zvýšil komfort minimálně na úseku Plzeň - Domažlice a následně pak na Mnichov," dodal Svoboda.
Premiér Petr Fiala (ODS) po jednání s bavorským protějškem začátkem července v Chamu uvedl, že ČR plánuje do roku 2030 výrazně zrychlit železniční dopravu z Prahy přes Plzeň a Domažlice na hranici s Německem. Příští rok začne modernizace tohoto koridoru, který pokračuje na Norimberk a Mnichov, řekl. Bavorští zástupci tehdy ocenili rychlost přípravy na české straně a uvedli, že budou naléhat na spolkovou vládu, aby pro německý úsek na Schwandorf, Norimberk a Mnichov vyčlenila peníze na kvalitní elektrifikované a dvojkolejné přeshraniční propojení východu se západem a nesoustředila se jen na severojižní železniční linii, která pokračuje do Itálie. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) by se spojení z Prahy do Mnichova mělo výhledově zkrátit z více než sedmi hodin asi na polovinu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.