Po víkendových přívalových deštích a záplavách v Plzeňském kraji nejsou nikde porušené silnice nebo mosty natolik, že by se po nich nemohlo jezdit. Místně se ještě mohou objevit na krajských silnicích II. a III. třídy uzavírky kvůli úklidu. Silničáři teď budou několik dnů čistit vozovky a propustky zejména v okolí Plzně a na jihu Plzeňska, v příštích dnech mimořádně prohlédnou mosty, pod kterými teklo víc vody.
"Nejhorší byla o víkendu situace u Nezvěstic, ve Štěnovicích, Starém Plzenci, u Losiné, v Koterově a Letkově (vše na jihu Plzeňska), kde museli řidiči kvůli velké vodě jezdit po objížďkách. V ostatních okresech bylo také pár uzavírek, ale tam většinou šlo o bahno splavené z polí," řekl Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana pro dopravu. Ve Štěnovicích voda vytrhala asfalt, podle Čížka jde ale o místní komunikaci, kterou spravuje obec.
Silničáři ze všech středisek Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚS) od rána uklízí silnice, zanesené příkopy a propustky a sundávají značky dopravních omezení. Drobné opravy, které podle Čížka nejsou tak zásadní, budou provádět průběžně. Podle provozního ředitele SÚS Radka Šímy velká voda tolik nezasáhla vozovky na Domažlicku a Tachovsku. "Šlo to pruhem od severu - trochu Rokycansko a hlavně Plzeň-jih. Kolem Letkova a Starého Plzence včera nešlo projet, laguny tam byly hluboké až tři čtvrtě metru. Do večera se to zprůjezdnilo," uvedl.
SÚS bude v příštích dnech podle Čížka provádět mimořádné prohlídky mostů v místech, kde teklo víc vody. Pokud objeví něco podezřelého, tak zajistí diagnostiku specializovanou firmou. "Budeme zjišťovat, zda není okolí mostu podemleté nebo není něco utrženého. Vesměs by to snad mělo být dobré," řekl Šíma.
SÚS má většinu lidí v terénu na odklízení, ale také na kontrolách silnic. "Pročišťujeme a zprůchodňujeme propustky pod silnicemi. Velká voda je zanesla trávou a větvemi nebo kamením a hlínou z polních a lesních cest," řekl Šíma. Většina bude vyčištěná do konce týdne, utržené roury se budou spravovat déle. Místy jsou utrhané kraje a krajnice, ale na technickém stavu takové škody nebudou.
Silničáři čistí povrchy vozovek tzv. samosběry, tedy sacími lištami na podvozcích vozů, které naplavený materiál zametou, vysají a pak vysypou na polní nebo lesní cesty, odkud přitekl. Dále využívají košťata za traktorem. "Je to kombinace ruční a strojní práce," uvedl Šíma.
Hodně propustků ucpala tráva a větve, protože SÚS v minulých dnech prostřihávala strouhy podél silnic. "Většinou stačí vyčistit nátokové čelo a hrdlo propustku. Pokud se tam splavilo bahno a kamení, tak musí přijet cisterna, vystříká ho tlakovou vodou a pak se to vybere bagrem," popsal Šíma. Podle něj se dříve pod silnice dávaly betonové a kameninové roury o menším průměru 300 až 400 milimetrů. "Ty jsou dnes nevyhovující, nemají samočisticí schopnost. Přívalové deště jsou častější. Nové propustky dnes naddimenzováváme na 600, 800 i 1000 milimetrů," řekl. SÚS obsluhuje 4612 km krajských komunikací II. a III. tříd a 977 mostů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.