Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) má připravenou veškerou techniku i posypy na zimní údržbu. Nonstop dispečink funguje od 1. listopadu do 31. března. Krajská firma má na letošní zimu vyčleněno 300 milionů korun, na minulou zimu činily náklady 259 milionů. SÚS obsluhuje 4612 km krajských komunikací druhých a třetích tříd a 977 mostů. Do roku 2025 ještě udržuje vlastní technikou 412 km silnic I. třídy.
Silničáři mají ve skladech přes 23 000 tun soli a téměř 23 000 tun kamenné drti, zhruba stejně jako v minulých letech. Obě komodity zdražily. SÚS dokoupila 14 500 tun soli, hlavně v létě, kdy byly ceny nejnižší. Do 31. října se prodávala za 2080 Kč/t bez DPH, meziročně o 12 procent dráž. Od 1. listopadu už ale stojí 2329 Kč/t. Drtě dokupovala téměř 13.000 tun, průměrná cena se zvedla o 17 procent na letošních 400 Kč/t.
„Počítáme s větším využitím solanky. Koupili jsme třetí posypový vůz pouze na tento materiál," uvedl provozní ředitel SÚS Radek Šíma. SÚS využívá dvě nástavby na rozstřik solanky, kterou vyrábí ve vlastních zařízeních z pytlované soli. „Má vyšší ekonomický přínos proti klasickým nástavbám, ale je ji nutno cílit na přesné úseky a klimatické podmínky," přiblížil ředitel provozu.
Všech 115 sypačů je podle něj přestavěných pro zimní údržbu, dále 15 sněhových fréz, 35 nakladačů, 26 šípových pluhů a 55 dalších mechanismů, jako jsou manipulátory a traktorbagry. „Letos jsme převzali osm osmnáctitunových nákladních automobilů, jeden traktor a jeden nakladač, vše zhruba za 62 milionů. Tato technika už je zařazena do zimní údržby," vyjmenoval Šíma. V nepřetržité pohotovosti je 350 řidičů a 50 dispečerů. „Nedostatek zaměstnanců je na určitých střediscích celoroční, zvláště v místech, kde jsou velká logistická centra a v okolí Plzně. Přesto máme na zimu počty pracovníků na směnný provoz zajištěny," doplnil Šíma.
Kraj je rozdělený na 104 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor a tříčlenná posádka pro nepřetržitý provoz. Z toho zhruba čtyři pětiny úseků se ošetřují chemickým posypem, zbytek inertním materiálem, tedy drtí, a jeden se jen pluhuje. Nejdelší okruh má přes 187 km a je na jihu Plzeňska ve středisku Dvorec. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 km silnic. Nejméně silnic je v Plzni, a to 143 km. Neudržovaných úseků bude 144 km, a to hlavně na silnicích III. třídy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.