Rekonstrukce tramvajové vozovny na Slovanech za 1,8 miliardy korun zabodovala v soutěži Adapterra Awards, jejímž cílem je ocenit inspirativní projekty, které pomáhají přizpůsobit města, domy a krajinu klimatické změně. V jedné ze čtyř hlavních kategorií ocenila porota právě ekologickou vozovnu, jež se může pochlubit zelenou střechou o úctyhodných 13,5 tisících metrech čtvrtečních. Tramvaje taktéž omývá automatická myčka využívající dešťovou vodu.
Odborná porota vybírala vítěze ve čtyřech hlavních kategoriích: Volná krajina, Náš domov, Zastavěná území a Pracovní prostředí. V poslední zmíněné uspěla nová tramvajová vozovna v Plzni na Slovanech. Porotu oslovil zejména odpovědný přístup, jelikož centrum města trápí tepelný ostrov. Pomoci by proto měly rozsáhlé zelené střechy na halách vozovny. Hodnotící komisi zaujal i systém nakládání s dešťovou vodou.
Plzeňanům sloužila vozovna na Slovanech od roku 1943 a už dlouho byla nevyhovující. Řada objektů byla v havarijním stavu, chyběla kapacita pro odstav vozů. Problémem byla absence technického vybavení pro údržbu vozů a také hluková zátěž z provozu vozovny vzhledem ke svému okolí. Zrekonstruovaný objekt město slavnostně otevřelo letos v březnu. Veškeré práce probíhaly za plného provozu, jelikož se jedná o jedinou tramvajovou vozovnu v Plzni. Rekonstrukce trvala 29 měsíců a podílelo se na ní okolo 950 osob.
„Jedná se o jednu z největších výzev, které jsme za posledních několik desítek let čelili, a musím říci, že jsme na výsledek náležitě pyšní. Nová vozovna poskytuje kvalitnější a modernější zázemí nejen pro tramvaje a údržbu, ale také pro všechny zaměstnance,“ uvedl při slavnostním otevření Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP.
Nová vozovna má kvalitní zázemí pro zaměstnance, automatickou myčku využívající také dešťovou vodu, moderní podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol tramvají nebo průjezdné haly pro odstav tramvají o délce 124 metrů, ve kterých je možné nově odstavit 52 vozů o délce 33 metrů a 7 vozů o délce 15 metrů. Celá vozovna je navíc navržena v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Do tohoto konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměře cca 13,5 tisíce metrů čtverečních, již zmíněná myčka a také závlahový systém pro zalévání svislých ozeleněných částí budov. Celková cena stavby vyšla na 1,8 miliardy korun. Více jak třetinu nákladů pokryla získaná dotace.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.