Motoristé už využívají nový úsek hlavního tahu silnice I/27 za Plzní, který vede na Klatovy, Železnou Rudu až do Německa. Jde o kapacitní čtyřpruhovou komunikaci Šlovice - Přeštice o délce téměř 6,1 kilometru, která stála 1,276 miliardy korun. Nová přeložka odvede tranzitní dopravu z obce Horní Lukavice a odstraní nevhodné úseky v prostoru křižovatek Vysoká, křižovatky u obce Chlumčany a křížení se silnicemi III. třídy na Dnešice a Horní Lukavici.
„Dosavadní úsek komunikace I/27 byl velice nebezpečný, nehodové místo bylo zejména u skládky Vysoká a u Chlumčan, staly se tu velmi vážné dopravní nehody. Byla to navíc silnice v lese," uvedl ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Stavbu nové komunikace, po níž projíždí asi 20 000 vozidel za 24 hodin, zahájilo Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) v červnu 2020. Její součástí je obchvat Horní Lukavice, v níž vzrostla doprava za deset let až o 40 procent. Obec o obchvat usilovala 40 let.
Čtyřpruh od konce Plzně směrem na Klatovy už měří s novým úsekem celkem 15 kilometrů. „Počítáme s tím, že jízda autem z okraje Plzně do Přeštic bude trvat 12 minut. Zrychlí se o čtyři minuty," řekl Blabol. Nově mohou řidiči jezdit od konce Plzně na okraj Přeštic rychlostí 110 kilometrů za hodinu, předtím museli jet devadesát a přes Horní Lukavici 50 km/h.
Součástí stavby jsou dvě mimoúrovňové křižovatky, osm mostů a jeden protihlukový val. Kompletní zprovoznění díla včetně souvisejících stavebních objektů je plánované na březen 2024, dodal mluvčí ŘSD Adam Koloušek.
ŘSD příští rok v listopadu zprovozní na stejné silnici osmikilometrový obchvat Klatov. Dvoupruhový obchvat na silnici I/27 z Plzně a dále na Horažďovice nebo na Železnou Rudu je důležitý pro celé Pošumaví, pro Šumavu a cesty do Bavorska. „Absolutně vyloučíme, aby tranzitní doprava projížděla centrem Klatov. Bude to tam bezpečnější, plynulejší a samozřejmě se průjezd po obchvatu zrychlí," uvedl Blabol.
Na dnes dokončenou stavbu by mělo navázat budování více než pětikilometrového obchvatu Přeštic zhruba za miliardu korun. „Dokončujeme zadávací dokumentaci na výběr zhotovitele s tím, že bychom začali soutěžit na jaře příštího roku," uvedl ředitel. Smlouva s dodavatelem dvoupruhové komunikace, která skončí před Lužany, by mohla být začátkem druhé poloviny roku 2024. Stavba by měla být koncem roku zahájená skrývkou ornice, naplno se rozběhne na jaře 2025 o dva roky později.
ŘSD připravuje i 5,6 kilometru dlouhou přeložku Švihov - Štěpánovice, která skončí na začátku budovaného klatovského obchvatu. „Je dokončená technická vyhledávací studie a budeme pokračovat dalšími pracemi, jako je dokumentace EIA a dokumentace pro společné územní a stavební řízení," řekl Blabol. Hotovo by mělo být do 15 let. Na trase Plzeň - Klatovy pak zbude úsek mezi Přešticemi a Švihovem. Podle informací ČTK chce zatím ŘSD tuto silnici ponechat v současných parametrech.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.