Plzeň zatím nechce ve městě umožnit ve větší míře půjčování elektrokoloběžek. Jejich počty mezi obyvateli výrazně rostou, sdílení elektrických jednostopých strojů ve městě nefunguje. Město se kloní spíše ke sdílení mechanických strojů a kol, případně omezeného počtu elektrokol. Policie ani strážníci nehody elektrokoloběžek evidují, ale nepřibývá jich. Některým velkým evropským městům už elektrokoloběžky působí problémy, například v Paříži od 1. září jejich provoz zakážou na základě referenda. V Česku mají problémy s koloběžkami hlavně v Praze a v Brně.
Podle Tolara město neuvažuje o vlastní místní vyhlášce, která by koloběžky omezovala, zákony jsou v tomto směru jednoznačné. „Aktuálně zvažujeme budoucnost sdílení prostředků mikromobility. I pod tíhou toho, jaké jsou problémy s elektrokoloběžkami, se zdráháme umožnit jejich půjčování ve větší míře. Pravděpodobně upřednostníme službu sdílení mechanických koloběžek a kol a případně jen omezený počet elektrokol, ale elektrokoloběžky nikoliv," uvedl náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar (STAN).
V Česku se s koloběžkáři potýkají zejména velká města jako je Praha a Brno. V moravské metropoli přistoupili k pokutování provozovatelů těchto vozítek, pokud se budou povalovat v místech, kde nemají co dělat. Regulovat koloběžky chce také Praha.
Podle oslovených Plzeňanů, kteří jezdí do práce na kole, na koloběžce nebo chodí pěšky, se stupňuje napětí mezi chodci a cyklisty nebo elektrokoloběžkáři, kteří projíždějí po chodníku. „Chodci se cítí víc ohroženi než dříve. Funguje to ale i opačně, kdy se cyklisté či koloběžkáři rozčilují, že jdou chodci po cyklostezce a překážejí jim," uvedl jeden z nich.
Z loňské studie, kterou nechala zpracovat Plzeň, vyplynulo, že by ve městě mohlo najít uplatnění zhruba 400 sdílených kol, 200 elektrokoloběžek a 100 elektrokol, tedy 700 příležitostně půjčovaných prvků tzv. mikromobility. Studie vznikla také kvůli tomu, že mezi obyvateli přibylo kol i elektrických koloběžek, které jezdí po silnicích i chodnících. V Plzni je zatím několik desítek sdílených kol, které nabízí spolek kolemplzne.cz.
Policie ani strážníci zatím neřeší výrazně více nehod koloběžkářů než dříve. „Bezpečnost a problémy při silničním provozu podle vyjádření Městské policie Plzeň řeší státní policie," řekla mluvčí města Hana Josefová. Mluvčí krajské státní policie Dagmar Brožová uvedla, že nehody elektrokoloběžek evidují, ale nejde o zvýšený nárůst. „Když k té nehodě dojde, tak řešíme její výkon, bezpečnost a rychlost, tedy co to vůbec je za dopravní prostředek - může být brána i jako motorové vozidlo, je to složitější," připustila.
Brožová uvedla jako příklad čerstvou nehodu ze čtvrtka odpoledne, kdy jel dvaačtyřicetiletý koloběžkář na elektrickém stroji po Francouzské ulici v Plzni na Slovanech. V místě, kde se cyklostezka křižovala s výjezdem z vnitrobloku, nedal přednost jedoucímu vozidlu a narazil do jeho boku. „Muž na elektrokoloběžce byl převezen do nemocnice. Dechová zkouška u obou byla negativní, hmotná škoda byla 56 000 korun," řekla. Nedaleko tohoto místa boural přesně před rokem dvaapadesátiletý koloběžkář s 2,69 promile alkoholu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.