Úpravu nejfrekventovanější křižovatky v Plzni u obchodního centra Makro na výjezdu k dálnici D5 a na Domažlice připravuje plzeňská oblast Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) společně s městem . Tzv. turbokřižovatka má uvolnit výjezd z nového západního obchvatu Plzně, který se ucpává a tvoří se tam fronty aut.
Úprava obří křižovatka, kde se zejména v pracovních dnech v době dopravní špičky tvoří nebezpečný špunt a auta tam musí čekat v dlouhých kolonách, přijde zhruba na 150 milionů korun. Z toho 80 miliony se na ní bude podílet město, 60 milionů dá ŘSD a zbytek kraj, který byl investorem obchvatu. Nová okružní křižovatka bude hotová na podzim 2025, řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol.
"Západní okruh, dokončený v únoru, podle aktuálního sčítání využívá až 19.000 vozidel denně," uvedl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). Snižuje dopravní zátěž na mnoha místech v centru Plzně i v okolí. Nová silnice ale ústí na křižovatku u Makra na Nové Hospodě, jejíž současná podoba nemá dostatečnou kapacitu a tvoří se tam ucpávka. Kromě D5 a směru na Domažlice obsluhuje průmyslovou, obchodní a univerzitní zónu Borská pole.
"Na nové křižovatce bude mít každý paprsek své zvláštní odbočení, celá bude světelně řízená a jednotlivé pruhy stavebně oddělené. Dopravní teoretici říkají, že díky tomu bude podstatně propustnější," uvedl Tolar.
ŘSD dokončuje projekt křižovatky, pokračuje stavební řízení, které má být ukončené letos v létě. "Dokumentace na výběr zhotovitele bude do konce září. Pak se bude soutěžit. V roce 2024 uděláme přeložky sítí a o rok později přestavíme vlastní křižovatku," řekl Blabol. Na oba roky jsou peníze vyčleněné. Letos na podzim by měl ČEZ zahájit přeložku elektřiny. ŘSD ještě jedná o výkupech tří pozemků.
"Těch 80 milionů už máme v rozpočtu zapojených, po zpřesnění projektu to navyšujeme o deset milionů korun," řekl Tolar. Peníze půjdou hlavně na chodníky, cyklostezku kolem kruhového objezdu, vedení pro trolejbusy a přechody pro chodce. "V roce 2025 to bude určitě hotové. Už jsme se dohodli, jak budeme stavbu provádět. Zvolila se varianta po polovinách, dva měsíce bude zavřená jedna část a dva měsíce druhá," řekl. Úplná uzavírka na dva a půl měsíce nebo téměř rok trvající stavba po paprscích nezískaly podporu.
"Nečekali jsme, že po západním okruhu bude jezdit 19.000 aut denně, projekčně se počítalo s 15 000. Je to na hraně kapacity silnice," řekl Tolar. Všech 19.000 aut se podle něj dostane právě na křižovatku u Makra. "Tam se provoz zahustí o další paprsky, takže tam projíždí skoro 30.000 vozidel denně," uvedl. Také proto tam město a kraj teď zavedly zákaz předjíždění a do prázdnin omezí rychlost na 70 km/hod.
Město také podle Tolara začne s výkupy pozemků pro budoucí rozšíření západního okruhu o dva pruhy na čtyři. "Jakmile bude záborový elaborát, tak se začne jednat s vlastníky," řekl. V tomto volebním období vedení města, tedy do roku 2027, se ale podle Tolara zahájit stavbu nepodaří.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.