Deset nových motorových vlaků RegioFox od polského výrobce PESA a s motory Rolls-Royce začne jezdit od příštího roku na železničních tratích v Plzeňském kraji. Za vlaky, které budou jezdit v barvách Plzeňského kraje, zaplatí České dráhy 1,03 miliardy Kč. Jezdit budou na tratích Plzeň - Žihle, Rokycany - Nezvěstice, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Nýřany - Heřmanova Huť a dále na šumavské trase Klatovy - Železná Ruda.
„Cestující se mohou těšit na moderní vlaky s více než 100 místy k sezení. Zejména v letních měsících ocení klimatizaci a někteří též připojení na internet pomocí wi-fi. Zejména maminky s kočárky, senioři a handicapované osoby pak částečně nízkopodlažní provedení těchto vozidel, které umožní snadný nástup. Komfortní bude i přeprava cyklistů,“ slibuje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).
„Nové motorové jednotky dostaly jméno RegioFox. Tento nový vlak bude vybaven nejmodernějšími nízkoemisními motory Rolls-Royce splňujícími emisní limity Stage V, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. Jednotky budou vybaveny také sčítacím systémem cestujících, který nám a objednatelům dopravy poskytne lepší přehled o vytížení jednotlivých spojů. O bezpečnost cestujících se postará evropský zabezpečovač ETCS nebo vnitřní i vnější kamerový systém, kterými budou tyto nové vlaky také vybaveny,“ doplňuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
V průběhu roku 2024 začnou nové vlaky zajišťovat na výše zmíněných tratích většinu spojů. První nová vozidla budou nasazena v létě 2024. Nákupem nových vlaků však modernizace vozového parku zcela neskončí. Od prosince 2026 bude na spoje, kde ještě budou v provozu starší motorové vozy, nasazeno sedm jednotek RegioShark, které cestující znají z tratě Plzeň – Domažlice. Tato vozidla ještě projdou před jejich nasazením na Plzeňsko rekonstrukcí interiéru. Jejich kvalita tak bude srovnatelná s desítkou nových vozidel.
České dráhy podepsaly smlouvu s Plzeňským krajem o zajištění železniční dopravy v oblasti Plzeňské aglomerace, Českého lesa, a na trati z Klatov do Železné Rudy-Alžbětína. Hodnota desetiletého kontraktu je zhruba čtyři miliardy korun a České dráhy v rámci něj najedou 2,275 milionů vlakokilometrů ročně. Investice do nových vlaků a modernizace starších vozidel bude ve výši 1,5 miliardy korun.
Pro Plzeňský kraj jsou důležité nejen tratě u Plzně, ale též v oblasti Českého lesa. Jedná se konkrétně o tratě z Domažlic do Tachova a ze Staňkova do Poběžovic. „I zde se chystá postupná obnova vozového parku a nebudou zde dále používány staré motorové vozy ze 70. a 80. let 20. století,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek. Od prosince 2023 zde budou provozovány výhradně motorové jednotky Regionova, které oproti stávajícímu stavu projdou rozsáhlou modernizací. Cestující se nově mohou těšit na zásuvky a wi-fi i v těchto vozidlech. Nejpozději v roce 2028 budou však jednotky Regionova nahrazeny modernějšími motorovými vozy RS1 Stadler, které budou mít lepší jízdní vlastnosti a dále zvýší komfort cestování v oblasti Českého lesa.
Po nákupu více než 300 nových autobusů a 24 nových železničních elektrických jednotek RegioPanter se tak jedná o završení modernizace vozového parku Integrované dopravy Plzeňského kraje. V oblasti Pošumaví se k těmto vozidlům také navíc přidá 8 moderních motorových vozů RS1 Stadler na trati Horažďovice – Sušice – Klatovy – Domažlice, kde budou tato vozidla od prosince 2023 provozována dopravcem GW Train Regio.
Samozřejmostí už je pro pasažéry v Plzeňském kraji uznávání a odbavování dle tarifu Integrované dopravy Plzeňského kraje ve všech spojích. Ten umožňuje cenově přívětivé cestování po regionu a neomezené cestování na jednu jízdenku vlaky, autobusy i městkou hromadnou dopravou ve většině měst v kraji.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.