Plzeňský kraj investuje v letech 2017 až 2020 do svých silnic II. a III. třídy přes 2,6 miliardy korun. Suma, vydaná z krajských zdrojů, bude čtyřnásobně vyšší než za předchozí čtyřleté období, kdy to bylo celkem 650 milionů korun. Kraj si to může dovolit díky vyšším daňovým příjmů od prosperujících podnikatelů, zdvojnásobení rozpočtového určení daní, ale také proto, že dobře hospodaří a šetří, řekl hejtman Josef Bernard (ČSSD).
"Srovnávat to s minulým volebním obdobím je 'sranda', protože to končila recese," řekl opoziční zastupitel Martin Záhoř (ANO). Dodal, že rozpočet kraje v roce 2016 byl kolem pěti miliard a nyní přes sedm miliard korun. Podle Záhoře se některé investice do silnic sice diametrálně zvýšily a jsou vidět, ale je to hodně dáno tím, že příjmy z daní jsou díky ekonomické situaci ČR mnohem vyšší. Kdyby minulé vedení kraje ty peníze mělo, tak by je tam určitě také dávalo, uvedl. Silnice, stejně jako zdravotnictví byly pro každé vedení prioritou.
"Doprava je opravdu zásadní prioritou," uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Podle něj se hodně opravují nákladné průtahy obcemi. "Za tři roky cítíme velikou aktivitu obcí, které jsou dnes hodně připravené. Řekli jsme jim, aby si udělaly projekt k územnímu rozhodnutí a my to pak přebereme a dotáhneme do konce. Dali jsme také správě silnic více na projekty," uvedl. Záhoř potvrdil solidní spolupráci krajské správy silnic s obcemi. "Průtahy se určitě dělají víc. Ale to je opět dáno tím, že jsou peníze," míní.
Největší investicí kraje za jeho dvacetiletou existenci bude dokončení západního obchvatu Plzně zhruba za 2,1 miliardy korun, stavba potrvá tři roky. "Víme, že dostaneme z IROP (evropský program) dotaci 1,5 miliardy Kč. Už 17. ledna je uzávěrka soutěže a hned se otevřou obálky a zjistíme reálnou cenu. A rozdíl mezi ní a dotací by měl zaplatit kraj z vlastních peněz," uvedla náměstkyně hejtmana Marcela Krejsová (ODS). Očekává, že se nepřihlásí samotné firmy, ale jejich sdružení. Nabídky dají poslední den, zatím se jen dotazovaly. Krejsová se obává toho, že obchvat bude stát více než 2,1 miliardy. Původně měla stavba stát 1,1 miliardy korun a kraj na ni měl dostat 85 procent z programu ITI. Podle Krejsové se povedlo přesvědčit ministerstvo pro místní rozvoj, aby se akce, už s novým prováděcím rozpočtem 1,8 miliardy Kč, přesunula do programu IROP. "Tím jsme získali navíc necelých 400 milionů, ale stavba zase bude víc stát," uvedla.
Záhoř řekl, že je vyšší cena daná průtahy s projektem a výkupy, za což může podle něj bývalé vedení města Plzně. "Dále se zvyšuje cena stavebních prací a materiálu," uvedl. ANO obchvat chápe jako jednu z nejdůležitějších dopravních staveb v regionu. Vinou toho, že minulé reprezentace podcenily přípravu stavby a ta se prodražila, půjde méně peněz do venkova, dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.