Diagnostiky všech 150 mostů udělá Plzeňský kraj na svých silnicích druhé a třetí třídy, které byly vybudovány v 50. a 60. letech minulého století technologií tzv. předpjatého betonu. Hodnocení prvních mostů, které dělá jen pár firem, potvrdilo nevyhovující stav. Informoval o tom Martin Vít, náměstek Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚS), která spravuje 964 mostů. V příštích letech se více zaměří na jejich rekonstrukce.
„Po zkušenostech z minulých let, kdy některé mosty padly, jako byl most v italském Janově a Trojská lávka v Praze, jsme speciálně na betonových předpjatých mostech začali dělat finančně náročné diagnostiky, které stojí 250 000 až 300 000 korun. Je to destruktivní sonda do tělesa objektu, která zjišťuje kvalitu předpínací výztuže. Výsledky prvních šesti mostů, které se nám teď vracejí, ukazují, že mosty jsou velmi špatném stavu," řekl Martin Vít. Most v Borku u Švihova na Klatovsku musela SÚS zavřít a v Blížejově na Domažlicku omezila nosnost na 3,5 tuny.
Paradoxní podle Víta je, že podle sedmistupňové klasifikace nebyly nejhorší a byly na "pětce". „Ani firma, která prováděla diagnostiku, neshledala vizuálně žádné poškození. Jejich velmi špatný stav zjistila až poté, co provedla sondy předpínacích výztuží. Po diagnostice skočily do šestky nebo sedmičky," řekl. Předpjaté mosty jsou podle Víta poplatné době. Stavěly se rychle, a když se to předpínalo až na stavbě, tak technologická kázeň zřejmě nebyla taková a výztuž koroduje, uvolňuje se a nemá parametry, jaké by měla mít, řekl.
Některé mosty mohou být i po diagnostice v pořádku. Například most ve Stříbře ve směru na Kladruby má dobré výsledky a SÚS tam nemusela stanovit žádné omezení. „Každý rok chceme udělat diagnostiku u šesti až deseti mostů, projde jí stoprocentně všech 150," řekl Vít. Z toho vyjde, jaké mosty se musí opravit. Letos SÚS provedla šest diagnostik, což je dáno hlavně tím, že v ČR není tolik firem, které se této odborné práci věnují.
„Pravidelně hodnotíme technický stav mostů, někde i tak, že se provádějí vrty a prohlídka armatur. Zjišťujeme, že hlavně mosty, které se dělaly v 50. až 70. letech technologií předpjatého betonu, nejsou v dobrém stavu. Takže každý rok plánujeme rekonstrukce několika mostů," řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Z velkých se například připravuje projekt kompletní rekonstrukce mostu v Liblíně přes Berounku. „Přestože byly jeho prohlídky stále v pořádku, tak se tam najednou, nevíme z jakého důvodu, zjistilo, že popraskal. Udělalo se provizorní zabezpečení a chceme začít v roce 2024," řekl Čížek. Podle něj má kraj v nejhorší kategorii jen několik mostů, a může se tak na ně zaměřit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.