Západní obchvat Plzně, který je největší silniční stavbou Plzeňského kraje s cenou 2,2 miliardy Kč s DPH, by se měl řidičům otevřít 17. února 2023. Obchvat se spustí do předčasného užívání v termínu, kolaudace bude po roce. Kraj je hlavním investorem silnice o délce 3,6 km. Stavbaři během tří let budování obchvatu museli zvládnout problémy s nedostatkem i zdražováním některých materiálů i s odchodem ukrajinských zaměstnanců.
„Kolaudace je vázána na hlukovou studii, která se provede, až se zajede provoz. Studie u bytovek na Studentské je povinností danou stavebním povolením. Minimálně rok bude stavba v předčasném užívání," řekl Martin Vít, náměstek krajské správy a údržby silnic
Akce se kraji výrazně neprodražila. „Jednak máme dobrou smlouvu a jednak se k tomu zhotovitelé postavili velmi dobře. Navýšení bude v jednotkách procent, asi tři procenta," uvedl Vít. Připustil, že dodavatelé trvale uplatňují určitá navýšení cen za materiál, který kupovali v době enormního růstu cen. Smlouva ale neumožňuje výslednou částku zvednout, uvedl. Podle Víta jde o rozsáhlou stavbu, s kvalitou díla ale podle něj nebyl do současné doby problém. Teď se ještě dodělává propojení na sídliště Vinice, odvodnění, protihlukové stěny na mostě a biokoridory. „Hlavní trasa je zaasfaltována," dodal.
Nejdražší a nejsložitější část, 1,3 kilometru dlouhá mostní estakáda mezi městskými částmi Křimice a Radčice, přijde asi na půl miliardy Kč. Evropský program IROP podpořil akci až 1,7 miliardy Kč, Plzeň se na ní podílí 430 miliony Kč.
Ohledně estakády se ale v médiích bouřlivě diskutovalo o tom, že silnice je tam široká pouhých 740 cm, což může způsobovat problémy. Na obou stranách svírá silnici vysoký obrubník, masivní železné zábradlí a hned za ním vysoká protihluková stěna. Za mostem přes řeku směrem ke Globusu je jeho šířka krátce pod 700 cm až nahoře pod mosty s nájezdy a odbočkami naměříme úžasných cca 1030 cm! Pak se šířka opět vrací k normálu kolem 700 cm. Nejedná se však již o estakádu, pořád je to však obchvat.
Běžné nákladní auto měří do šířky zhruba 250 cm, autobus 260 cm (uvádí se bez šířky zrcátek). Velké osobní vozy 210 - 220 cm. Na obchvatu vysoko nad zemí se budou míjet autobusy s „tiráky“, zásobovací vozy, mnoho osobních aut atd. Pokud se ze šířky 740 cm ubere minimálně další metr, když se vozy míjí, dalších zhruba 50 cm uberou dvě krajní bílé čáry. Při všech propočtech zbyde na případný průjezd třetího auta asi jeden metr, což rozhodně není mnoho.
Pokud se v daném úseku vysoko nad zemí stane vážná dopravní nehoda, jak se do šířky 740 cm mezi stojící nákladní auta vejdou vozidla záchranných složek, tzn. sanitní vozy (šířka 200 cm bez zrcátek), policejní auta, případně velké hasičské vozy? Na celé estakádě nejsou žádná úniková vrata, či požární schodiště, po němž by se dalo v nouzi slézt. A kdyby na tomto úseku začalo některé z nabouraných vozidel hořet, může se jízda změnit v hotové peklo. Úplně jasná není ani zimní údržba zmíněného úseku dlouhého 1200 metrů, sevřeného vysokými obrubníky a vysokými protihlukovými stěnami. Otázkou je, jak se bude odhrnovat a kam se bude odstraňovat sníh, pokud ho napadne třeba 10 cm?
Západní obchvat Plzně je klíčový pro přesun lidí z největšího sídliště Severní Předměstí na Borská pole a tranzit tímto směrem. Okruh, jehož zatížení se odhaduje až na 20 000 aut denně, odlehčí centru města o tisíce vozů, hlavně Karlovarské a Klatovské třídě. Dokončovaná druhá a poslední část naváže na etapu dokončenou před sedmi lety. Celý okruh 5,9 km propojí hlavní tahy I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí Severní Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou Borská pole. Řidiči jedoucí od Klatov, Domažlic a z jihu Čech se dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Přesně tak, pane Suchý. Prakticky se trvaleji ucpe jen jeden pruh z nejméně 3 pruhů. Podle ČSN je dobrá silnice v obou směrech široká 5 metrů, je hodně silnic širokých 4 metry. Tohle je 7,4 metru, prakticky o půl více než ta 5metrová. Normální nehoda znamená, že se lokálně estakáda zredukuje na normální 5metrovou silnici, což je stále v pohodě. Na chvíli tam mohou přijet s ostatními vozidly nějaká odtahová vozidla a účastníky nehody přetáhnout dočasně do 1 pruhu, ze kterého se nakonec celkem rychle také dostanou. V určitém okamžiku bude vidět, že ta kapacita je nadbytečná, zvláště pokud se dokončí ještě nedávný plán zdvojnásobit tloušťku už docela tlusté, ale přecpané, Jateční. Jateční je dnes přecpaná, ale jak se spustí západní obchvat, tak podle mě bude stačit Jateční už v nynější šířce.
Tohle bude pořádnej průser! Prostě zase něco někdo vymyslel z těch rádoby odborníků a bude to na hovno. To se snad nestaví mosty, aby se vědělo jak mají vypadat a co vše mají zajistit pro bezpečný provoz?
Nerozumím situaci, kdy tam budou stát v OBOU pruzích nákladní auta a mezi nimi se budou proplétat vozidla ISZ? Pokus se tam stane nehoda, tak bude stát vždy kolona aut v jednom pruhu z každého směru. Ostatní auta odjedou dávno před příjezdem vozidel IZS. Vozidla IZS tedy můžou jet druhým pruhem. Problém vyřešen.