Plzeňská Škoda Electric dodá elektrovýzbroj do deseti kloubových trolejbusů pro norské město Bergen. Firma, která na zakázce spolupracuje s polským výrobcem autobusů Solaris, zajistí ještě finální montáž a odzkoušení všech nízkopodlažních vozů na plzeňských silnicích. Novinářům to řekl obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch. Hodnotu zakázky podnik nezveřejnil.
Dodávky trolejbusů začnou v září příštího roku, všechny budou uvedené do provozu během podzimu 2020. Vozidla budou jezdit na jediné udržované trolejbusové trati v Bergenu o délce 7,5 kilometru. Pro škodovku je to návrat na norský trh. "V Bergenu bylo v letech 1972 až 1986 provozováno 20 trolejbusů Škoda 9 Tr," řekl Kuch.
Díky bateriím pro plnohodnotnou nezávislou jízdu vozidlo ujede až 11 kilometrů bez trolejového vedení. "Baterie budou nabíjeny během jízdy na trakci v takzvaném módu 'in motion charging' neboli dynamickým nabíjením za jízdy," řekl Kuch. Součástí bude také výbava, která zajistí tepelný komfort v severských podmínkách. Zahrnuje dodatečnou izolaci stěn, stropu a podvozku u podběhů kol a dvojitá boční okna. Vozidla budou přizpůsobena pro použití sněhových řetězů. Osmnáctimetrové trolejbusy budou mít kamery monitorující interiér, prostor dveří, couvání a sběrače na střeše. Nad všemi dveřmi bude automat na počítání cestujících. Součástí bude informační systém se dvěma velkými obrazovkami a hlášením zastávek.
Bergen, nazývaný "brána fjordů", je druhým největším městem Norska. Je zapsaný na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO a jedním z dvou v celé Skandinávii, kde provozují trolejbusy. "Druhé je švédská Landskrona, kde také jezdí trolejbusy se systémem z plzeňské Škodovky," uvedl Kuch.
Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů. Za dobu existence této výroby jich dodala na tuzemský i zahraniční trh asi 14 500. Firma nabízí také několik typů nových bateriových elektrobusů, dále vyrábí trakční pohony a motory pro lokomotivy, tramvaje, elektrické jednotky, metro a důlní vozidla. Zaměstnává 800 lidí, z toho víc než 200 specialistů ve vývoji a konstrukci. Její vozy jezdí ve 30 zemích Evropy, Asie a USA. Loni podnik utržil 3,5 miliardy Kč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.