Do kontroly přepravy nebezpečných věcí na dálnici D5 u Plzně se zapojilo 19 inspektorů z osmi různých evropských států. Kontrolou prošla vozidla převážející například velmi nebezpečný hořlavý materiál, jeden osobní automobil pak přepravoval překvapivě i radioaktivní náklad. Jednoho hříšníka chytili dvakrát během 24 hodin se stejnými prohřešky. U šedesáti procent kontrolovaných vozidel se zjistí závady.
Kontrolují se pouze vozidla označená tím, že vezou nebezpečné věci. Že vozidlo veze nebezpečný materiál ukazuje jako identifikátor oranžová tabulka umístěná v přední i zadní části automobilu. Ať už je to v cisterně, nebo jde o kusový materiál, jako jsou například sudy nebo různé nádrže, plechovky a další obaly. Může ale jít i o volně ložené látky, které nejsou ani v cisterně, ani v obalu. Je například nasypaná v kontejneru. Třeba kontaminovaná zemina.
„Systém nepopsané tabulky upozorňuje, že se jedná o kusovou přepravu nebezpečných věcí. Může to být i na cisterně. Pokud jsou na tabulce nějaká čísla, tak je to buď cisterna nebo volně ložený stav. Čísla na tabulce prozradí i přesně to, co se veze za látku. Spodní číslo řekne konkrétně o jakou jde látku. Horní číslo poskytuje informaci o tom, jak je látka nebezpečná. Jestli je hořlavá nebo žíravá,“ vysvětluje Jiří Kokeš z Odboru silniční dopravy ministerstva dopravy.
„Máme zde například tabulku, která má na horní pozici číslo 33, trojka značí hořlavé kapaliny. Když je to číslo zdvojené, tak je to velmi hořlavá kapalina. Jde o umocnění toho nebezpečí. Dole vidíme číslo 1170, což je konkrétní přepravovaná látka. V tomto případě je to etanol, nějaký líh,“ řekl Jiří Kokeš. Problém je v tom, když veze řidič zatajenou nebezpečnou věc. Kdy není vidět při kontrolách, že takovou věc veze. Takové vozidlo může projet beztrestně ale hodně riskuje a to se mu pak může krutě vymstít. Na takové případy se přijde obvykle jen nahodile při kontrolách a nebo až když vozidlo havaruje.
„Kontroluje se zejména správné označení toho vozidla, zda má řidič v pořádku dokumenty k nákladu, zda má povinnou výbavu. Hledají se pochybení, která mohou být více a méně závadná. Ale jsou častá. U 60 procent zastavených vozidel jsou nalezeny závady. Po zjištění závady se sepisuje protokol, který se předá řidiči a pak se postupuje dál, až do správního řízení,“ uvedl Jiří Kokeš.
Inspektoři na dálničním parkovišti zastavili kamion s českou značkou, který řídil moldavský šofér a byl označený, že veze nebezpečné věci. Po odkrytí plachty stačil jen letmý pohled do nákladního prostoru, aby inspektoři věděli, co je špatně. Kamion v sudech a ve velkých plechovkách přepravoval barvy a další látky nebezpečné pro životní prostředí. V tom ale problém nebyl.
„Řidič měl ale špatně zajištěný další přepravovaný náklad. To se velmi pečlivě kontroluje. Musí být náklad zajištěný podle nějaké technické normy. Tady je vidět několik volně ložených krabic. Ty se mohou po projetí zatáčkou hýbat a nebezpečně posunovat. V zatáčce se to pak může celé vysypat,“ Vysvětlil Kokeš. Přistižený řidič nesmí odjet, dokud správně nezajistí náklad. Navíc u něho bylo zjištěno několik dalších problémů ve výbavě.
„Často se stává, že nám řidič tvrdí, že má úplně prázdnou cisternu. A pak se zjistí, že tam má třeba 18 tun nějaké látky. Tvrdí o ní, že není nebezpečná. Udělá se rozbor, zjistí se, že je nebezpečná. A to případ zatajené nebezpečné věci a to je průšvih. Nikdo neví, že se veze něco nebezpečného. Když se to pak převrhne, udělá to velkou škodu na životním prostředí nebo na zdraví a životech. Včera se kontrolovala cisterna, řidič tam měl několik drobnějších pochybení. Měl špatné značení, nesvítila mu svítilna z povinné výbavy, měl něco špatně v přepravním dokladu. Toho stejného řidiče jsme chytili i dnes. A měl tam úplně ty stejné závady. Šlo o českého řidiče z české firmy,“ dodal Jiří Kokeš.
Obrovské pozdvižení mezi zahraničními inspektory vzbudil příjezd osobního automobilu označeného symbolem radioaktivní látky. Na vozidlo se doslova sesypali. Řidič automobilu s úsměvem otevřel zavazadlový prostor, kde byla speciální přepravní bedna, ze které následně vyndal kovový přístroj. „Je to sonda na měření hmotnosti asfaltových směsí. Kontroluje se tím míra zhutnění asfaltových směsí při pokládce nových silnic. Je to radioaktivní přístroj, je tam cesiový zářič,“ vysvětlil řidič ke svému nákladu. Inspektoři svým přístrojem měřili úroveň radioaktivity. V tomto případě bylo ale vše v naprostém pořádku.
Do kontrolní akce na dálnici D5 se zapojily týmy z osmi států, vedle Čechů nechyběli zástupci Německa, Rakouska, Holandsko, Chorvatska, Polsko. Kontrolní akci organizovala Česká republika a zejména tým Centra služeb pro silniční dopravu, ve spolupráci s policií a dalšími složkami.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.