Kvůli nemocnosti a dlouhodobému nedostatku řidičů nevyjelo ani toto pondělí 15 plánovaných spojů veřejné autobusové dopravy, což je zhruba čtvrtina proti minulému týdnu. Firma Arriva spolu s krajem i s Plzeňským organizátorem veřejné dopravy POVED hledá řešení. Dopravce chce situaci zachránit a rychle nabírá nové zaměstnance. Sankcím se ale nevyhne. O jejich výši ještě kraj nerozhodl.
„V pondělí neodjelo jen 15 spojů, dnes má začít jezdit subdodavatel, který by je měl nahradit. Během týdne by se měla situace uklidnit a neodjeté spoje by měly vymizet. Arriva je pod tlakem a musela reagovat," vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Poslední problémovou oblastí je Domažlicko. Náměstek uvedl, že kraj udělí Arrivě sankce. „O výši jsme zatím nerozhodli, počítají se vždy zpětně za určité období," řekl. Kraj může nárokovat až 1000 korun za neodjetý kilometr.
Na problémy s neodjetými spoji veřejné autobusové dopravy v kraji upozornili v pátek také opoziční krajští zastupitelé z ODS. Na jednání mimořádného zastupitelstva, které se mělo zabývat jen nákupem zdevastovaných lázní v Plzni, kritizovali zejména to, že kvůli tomu neměli zajištěnou dopravu ani někteří školáci. Dále uvedli, že smlouva s dopravcem i jízdní řády jsou špatně koncipované.
„To byl náhlý kolaps. Arriva stále říkala, že zajistí dopravu. Ještě týden před začátkem školního roku jsme si řekli, že to bude v pořádku. A pak nenastoupili řidiči a asi ve třech případech neodjely děti do školy," podotkl Čížek. Podle něj si některé obce samy zajistily náhradní dopravu - například Bělá nad Radbuzou. „A aby to nešlo k jejich tíži, tak budeme požadovat úhradu po Arrivě," dodal.
Čížek nesouhlasí s tím, že by měl kraj špatné nastavené jízdní řády. „Od poloviny roku 2020 (odkdy má Arriva s krajem desetiletou smlouvu) je vyhodnocujeme a i spoje, které obce požadovaly, a nejsou obsazené, tak dáváme jako spoje na zavolání. A když si je nikdo nezavolá, tak je postupně rušíme," vysvětlil Čížek. Kraj teď provede další analýzu, po níž nastane další redukce.
„V době covidu byla čísla o počtu cestujících nevypovídající, protože všichni měli home office, byly uzávěry a podobně. Ale teď za těch pár dalších měsíců už se dají dělat závěry. Takže se budeme snažit rušit nevyužívané spoje. A nejméně obsazené jsou první ranní autobusy kolem čtvrté hodiny, u nichž určitě dojde k redukci," uvažuje náměstek. Podle něj je překvapivé, že některé víkendové spoje jsou někde obsazenější než ve všední dny. „A tím, jak sem přišli Ukrajinci, tak jsme naopak v řadě lokalit kolem Plzně museli posilovat," doplnil.
Úterý, 15. června 2021, 17:00
Velmi přísnou pokutu přesahující šest milionů korun požaduje Plzeňský kraj po autobusovém přepravci ze společnosti Arriva. Jde o sankci za desítky kilometrů, které spoje společnosti neodjely řádně loni v červnu a v červenci. Stalo se tak krátce...
Podle šéfa krajského odboru dopravy Dušana Pakandla kraj před týdnem akceptoval, že dopravce může zajišťovat veřejnou obslužnost v regionu i vozidly, která nesplňují dohodnutý standard. Tedy i vozy jiných dopravců, které nejsou označené logem a barvami kraje a nemají odbavovací strojky. Už ve středu firma zajistila subdodávky, například Autobusy Karlovy Vary, které jezdí na části linek na Tachovsku. Dlouhodobým řešením je podle Pakandla to, že se Arriva snaží marketingem zvyšovat počty řidičů, organizuje a platí jim autoškoly a zvyšuje platy.
Hned minulé pondělí se hejtmanství se s Arrivou domluvilo, že do 14:00 předchozího dne firma informuje kraj a POVED o tom, které spoje následující den nevyjedou. „POVED po 14:00 informuje starosty obcí, kteří to řeknou občanům a ti se také mohou dívat na web idpk.cz," uzavřel Pakandl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.