čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

Unikátní hradlový most u Modravy se otevře později, opravy zbrzdilo počasí

Kvůli nepříznivému jarnímu počasí, které zpomalilo stavební práce, se na Šumavě zdrží otevření oblíbeného hradlového mostu u Modravy. Most přes řeku Vydru uzavřela Správa Národního parku Šumava loni v říjnu kvůli havarijnímu stavu. Kompletní rekonstrukce měla být hotova do konce letošního června a s otevřením se počítalo první nebo druhý červencový týden. Kvůli zpoždění prací se ale most bude moci otevřít snad nejdříve v druhé polovině července.

Letošní návštěvnická sezona v šumavském národním parku je nižší než loni, na vině může být zdražování

Dosavadní letošní turistická sezona v Národním parku Šumava je slabší než loni. V západní části Šumavy byl červen návštěvnicky zhruba poloviční oproti loňskému červnu. Na vině může být podle správců parku i inflace a růst cen. Neumí odhadnout, do...

„Stavební firma, která má opravu na starosti, chtěla začít pracovat už na přelomu dubna a května, ale bohužel ještě přišel sníh," vysvětluje mluvčí parku Jan Dvořák. Firma proto musela jarní start prací o dva týdny odložit. S rekonstrukcí by měla skončit kolem 15. července, park pak ale musí nechat stavbu zkolaudovat. „Ale teď projednáváme možnost předčasného užívání stavby. Když to klapne, někdy v druhé polovině července by most měl být přístupný," doplnil Dvořák.

Stále platí, že pěší turisté, pokud chtějí jít například z Rokyty na Modravu nebo z druhé strany, a nechtějí jít po silnici, mohou využít naučnou trasu, která vede po levém břehu Vydry, uvedl mluvčí.

Dřevěná konstrukce hradlového mostu byla v natolik špatném stavu, že si vyžádala celkovou opravu, fakticky stavbu celého mostu. Veškeré dřevěné konstrukce se odstranily a nahrazují je nové z modřínu a smrku. „Vzhled mostu bude naprosto identický, jako dosud," řekl Dvořák. Už dosavadní most nebyl původní. Byl otevřený v roce 2000 a byl věrnou replikou bývalého historického mostu z počátku 19. století. Správci parku by chtěli, aby most po opravě vydržel déle než 20 let.

Oprava mostu, který je na začátku šestikilometrové trasy podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu, měla podle původních plánů začít už loni v červenci. Zdržení nastalo kvůli situaci na trhu se stavebním materiálem. Na stav mostu pravidelně dohlíží statik. Přes loňské léto ještě povolil jeho další používání s omezeními pro pěší turisty i cyklisty.

Unikátní 72 metrů dlouhý dřevěný hradlový most na kamenných pilířích přes Vydru je věrnou replikou bývalého historického mostu, který zachytával soustavou tyčí plavené dřevo a směroval je do plavebního kanálu. Jeho název je odvozený od německého slova Rechen – hrábě. Byl postaven v letech 1799 – 1801. Až do roku 1953 přes most vedla silnice z Rokyty na Modravu. Po vybudování nové cesty přes Antýgl ztratil starý most význam, začal chátrat až byl odstraněn. Teprve v roce 2000 se dočkal historicky přesné rekonstrukce. Most leží na začátku šestikilometrové bezbariérové trasy vedoucí podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto NP Šumava

Štítky Hradlový most, Šumava, NP Šumava, Modrava, rekonstrukce mostu, Jan Dvořák

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.