Prostřednictvím speciálních testů mohou výzkumníci z Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni zkoumat pevnost a životnost materiálů, které používají výrobci autobusů, trolejbusů a bateriových elektrobusů. Díky počítačovým modelům dokáží nasimulovat například převrácení vozidla, což patří mezi nejčastější a nejtragičtější typy nehod.
Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů je nastavena maximální povolená deformace karoserie tak, aby i při nehodě zůstalo uvnitř dostatek místa pro přežití. Jestli to platí i ve skutečnosti zjišťují výzkumníci z Regionálního technologického institutu (RTI) v rámci projektu Technologické agentury ČR (TAČR). Ve výzkumných laboratořích ale nemusí ničit opravdové vozy, postačí jim počítačová simulace.
„Cílem všech testů bylo zpřesnit podklady pro simulaci převrácení autobusu podle předpisu EHK 066, resp. Směrnice EU č. 2001/85. Autobusy SOR jsou z hlediska cestujících bezpečné a pasivní bezpečnost jejich karosérií se nyní bude opírat také o data pořízená v naší zkušebně,“ popisuje vedoucí Zkušebny provozní pevnosti a únavové životnosti Miloslav Kepka.
Pracovníci v RTI rozměrnější části karoserií deformovali v přesně předepsaných směrech a rychlostech. „Podobný test uskutečnili už vloni, kdy šlo o deformační zkoušku segmentu střechy vylehčené lepenými sendvičovými panely. Letos následoval deformační test zaskleného čela karoserie," upřesnila mluvčí Západočeské univerzity Šárka Stará.
Zkušebna provozní pevnosti a únavové životnosti je jednou z devíti laboratoří či zkušeben, které tvoří výzkumné centrum RTI. Jejím klíčovým vybavením je elektrohydraulický zatěžovací systém INOVA pro statické a únavové zkoušky konstrukčních dílů a materiálových vzorků, umožňující vícekanálové statické a únavové zatěžování včetně měření deformací, posuvů či zrychlení. Zkušebna se specializuje na testy svařovaných konstrukcí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.