Kontejner vydrží velký přetlak, vysoké teploty a bezpečně odstíní radioaktivní záření. Podobný vyvíjejí i další země jako například Švédsko nebo Francie. Pro hlubinné ukládání odpadu z českých jaderných elektráren Dukovany a Temelín ho sestrojila plzeňská Škoda JS. Vývoj tohoto obalového souboru si objednala státní organizace Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO).
SÚRAO má ze čtyř zvažovaných lokalit vybrat do roku 2030 finální a záložní místo pro hlubinné úložiště, které má v ČR vzniknout do roku 2065. Teď se vyhořelé palivo z jaderných bloků ukládá do meziskladů přímo v areálech elektráren.
„Navrhli jsme optimální konstrukční řešení obalového souboru a na základě korozních testů v simulovaném prostředí budoucího úložiště byly také vytipovány materiály s vysokou korozní odolností, které zaručí skladování paliva po dobu v řádech stovek tisíc let bez porušení hermetičnosti," vysvětluje mluvčí Škody JS Jan Stolár. Podle něj je tím zaručeno, že radionuklidy neuniknou do vnějšího prostředí. Na korozních testech spolupracovali experti z ÚJV Řež, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a z brněnské společnosti ENERGOVÝZKUM. Náklady na výrobu jednoho kontejneru výrobce neuvedl.
Čtvrtek, 4. listopadu 2021, 15:00
Těleso čpavkového reaktoru R-201 právě expedovala na obřím podvalníku čítajícím 18 náprav ze své reaktorové haly v Plzni společnost Škoda JS. Jedná se o objemný a technologicky velmi náročný díl. Reaktor míří do společnosti Unipetrol v Litvínově,...
„Obalový soubor je navržen jako dvouplášťový. Vnější obal je z uhlíkové oceli a vnitřní pouzdro z korozivzdorné oceli. Každý palivový soubor bude mít vlastní hermeticky uzavřené vnitřní pouzdro," ujišťuje mluvčí SÚRAO Martina Bílá. Kontejner podle ní vydrží velký přetlak, vysoké teploty a bezpečně odstíní radioaktivní záření. Obdobný soubor vyvíjejí nebo plánují použít všechny země, které připravují úložiště, tedy například Švédsko, Francie a Finsko. V každé z těchto zemí jsou jiné podmínky, proto například Finové mají soubory z mědi kvůli tomu, že je jejich úložiště v blízkosti moře, uvedla.
Celkový průměr kontejneru je podle Bílé téměř jeden metr a tloušťka vnějšího pláště je 6,5 centimetru, délka a váha je daná typem paliva. „Pro palivo z Dukovan je to téměř čtyři metry a hmotnost 14 tun, pro palivo z Temelína přesahuje délka pět metrů a hmotnost 18 tun," popsala Bílá. Pro Dukovany je uvnitř sedm vnitřních pouzder, pro větší palivo z Temelína tři.
Neděle, 11. července 2021, 11:30
Podpořit odmítavý postoj obcí k možnosti vzniku hlubinného jaderného úložiště v lokalitě Březový potok přišli lidé z Česka i ze sousedního Německa do Maňovic na Klatovsku. Asi stovka lidí vyšla už odpoledne na protestní pochod z Pačejova do Maňovic,...
Podle Stolára má vyrobený model kontejneru skutečný průměr, ale délku "jen" necelé dva metry, která umožní jeho umístění v plánovaném informačním centru SÚRAO. Výřez umožňuje pohled na všechny detaily konstrukce.
ŠKODA JS, která získala zakázku v soutěži, má dlouhodobé zkušeností z celého cyklu nakládání s vyhořelým jaderným palivem. Vyrábí skladovací mříže do bazénů pro palivo po vyjmutí z reaktoru. Po několikaletém skladování v bazénu se překládá do skladovacích a přepravních kontejnerů, které jsou v tzv. suchých meziskladech elektráren. Dříve ŠKODA JS dodávala společnosti ČEZ kontejnery v německé licenci, teď už vyrábí kontejnery vlastní konstrukce, v nichž bude palivo 60 let. „Poté už bude přeloženo do ukládacích obalových souborů v hlubinném úložišti," doplnil Stolár. ŠKODA JS vyrobila za 30 let 470 kontejnerů na ukládání radioaktivních materiálů, ve valné většině na použité jaderné palivo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.