Počasí dnes25 °C, zítra24 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Škodovka vyrobila kontejner na vyhořelé jaderné palivo pro hlubinné úložiště

Kontejner vydrží velký přetlak, vysoké teploty a bezpečně odstíní radioaktivní záření. Podobný vyvíjejí i další země jako například Švédsko nebo Francie. Pro hlubinné ukládání odpadu z českých jaderných elektráren Dukovany a Temelín ho sestrojila plzeňská Škoda JS. Vývoj tohoto obalového souboru si objednala státní organizace Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO).

SÚRAO má ze čtyř zvažovaných lokalit vybrat do roku 2030 finální a záložní místo pro hlubinné úložiště, které má v ČR vzniknout do roku 2065. Teď se vyhořelé palivo z jaderných bloků ukládá do meziskladů přímo v areálech elektráren.

„Navrhli jsme optimální konstrukční řešení obalového souboru a na základě korozních testů v simulovaném prostředí budoucího úložiště byly také vytipovány materiály s vysokou korozní odolností, které zaručí skladování paliva po dobu v řádech stovek tisíc let bez porušení hermetičnosti," vysvětluje mluvčí Škody JS Jan Stolár. Podle něj je tím zaručeno, že radionuklidy neuniknou do vnějšího prostředí. Na korozních testech spolupracovali experti z ÚJV Řež, Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a z brněnské společnosti ENERGOVÝZKUM. Náklady na výrobu jednoho kontejneru výrobce neuvedl.

Škodováci expedovali z výrobní haly na obřím podvalníku těleso čpavkového reaktoru. Míří z Plzně do Litvínova

Těleso čpavkového reaktoru R-201 právě expedovala na obřím podvalníku čítajícím 18 náprav ze své reaktorové haly v Plzni společnost Škoda JS. Jedná se o objemný a technologicky velmi náročný díl. Reaktor míří do společnosti Unipetrol v Litvínově,...

„Obalový soubor je navržen jako dvouplášťový. Vnější obal je z uhlíkové oceli a vnitřní pouzdro z korozivzdorné oceli. Každý palivový soubor bude mít vlastní hermeticky uzavřené vnitřní pouzdro," ujišťuje mluvčí SÚRAO Martina Bílá. Kontejner podle ní vydrží velký přetlak, vysoké teploty a bezpečně odstíní radioaktivní záření. Obdobný soubor vyvíjejí nebo plánují použít všechny země, které připravují úložiště, tedy například Švédsko, Francie a Finsko. V každé z těchto zemí jsou jiné podmínky, proto například Finové mají soubory z mědi kvůli tomu, že je jejich úložiště v blízkosti moře, uvedla.

Celkový průměr kontejneru je podle Bílé téměř jeden metr a tloušťka vnějšího pláště je 6,5 centimetru, délka a váha je daná typem paliva.  Pro palivo z Dukovan je to téměř čtyři metry a hmotnost 14 tun, pro palivo z Temelína přesahuje délka pět metrů a hmotnost 18 tun," popsala Bílá. Pro Dukovany je uvnitř sedm vnitřních pouzder, pro větší palivo z Temelína tři.

Češi i Němci protestovali na Klatovsku proti možnému úložišti radioaktivního odpadu

Podpořit odmítavý postoj obcí k možnosti vzniku hlubinného jaderného úložiště v lokalitě Březový potok přišli lidé z Česka i ze sousedního Německa do Maňovic na Klatovsku. Asi stovka lidí vyšla už odpoledne na protestní pochod z Pačejova do...

Podle Stolára má vyrobený model kontejneru skutečný průměr, ale délku "jen" necelé dva metry, která umožní jeho umístění v plánovaném informačním centru SÚRAO. Výřez umožňuje pohled na všechny detaily konstrukce.

ŠKODA JS, která získala zakázku v soutěži, má dlouhodobé zkušeností z celého cyklu nakládání s vyhořelým jaderným palivem. Vyrábí skladovací mříže do bazénů pro palivo po vyjmutí z reaktoru. Po několikaletém skladování v bazénu se překládá do skladovacích a přepravních kontejnerů, které jsou v tzv. suchých meziskladech elektráren. Dříve ŠKODA JS dodávala společnosti ČEZ kontejnery v německé licenci, teď už vyrábí kontejnery vlastní konstrukce, v nichž bude palivo 60 let.  Poté už bude přeloženo do ukládacích obalových souborů v hlubinném úložišti," doplnil Stolár. ŠKODA JS vyrobila za 30 let 470 kontejnerů na ukládání radioaktivních materiálů, ve valné většině na použité jaderné palivo.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Správa úložišť radioaktivních odpadů

Štítky Škoda JS, vyhořelé palivo, Temelín, Dukovany, technika, jaderné strojírenství, odpady, kontejner, Správa úložišť radioaktivních odpadů, palivo, jaderné palivo, ŠKODA AUTO a.s., Jaderná elektrárna Temelín, Francie, Švédsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Škodovka vyrobila kontejner na vyhořelé jaderné palivo pro hlubinné úložiště  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.