Unikátní prototyp elektrické lokomotivy vyrobené ve Škodovce po bezmála 60 letech opustil místo svého zrodu. Ve své době šlo o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území ČR. Od plzeňské Techmanie oblíbený exponát zakoupilo Národní technické muzeum (NTM). Laminátku budou moci milovníci techniky spatřit v železničním depozitáři v Chomutově.
Techmania Science Center má ve své sbírce hned několik lokomotiv. Jedinečnou šestinápravovou elektrickou Laminátku S699.001 vyrobila Škoda Plzeň v roce 1963. „Po zhodnocení svých možností v ochraně historických exponátů a snaze centra se stát výkladní skříní nových technologií a jejich aplikací rozhodla Techmania o odprodeji jedné z nich. K prodeji tak byla nabídnuta lokomotiva značné historické hodnoty a významu,“ vysvětlil ředitel Techmanie Vlastimil Volák.
A čím je Laminátka tak unikátní? Jedná se o první lokomotivu na světě se sklolaminátovou karoserií a první lokomotivu v tehdejším Československu na jejíž výrobě se podílel designér Otakar Diblík. Ze stroje vytvořil takřka umělecké dílo. I proto je vozidlo pro své kvality zapsáno na seznamu kulturních památek ČR, a ministerstvo kultury tak uplatnilo předkupní právo státu ve prospěch NTM.
„Jedná se o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území. Vedle svých rozměrových a výkonových superlativů je lokomotiva nesmírně cenná též pro svůj ikonický design,“ uvedl mluvčí NTM Jan Duda. Laminátka opustila na začátku listopadu Plzeň a nové zázemí našla v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. Tam ji budou moci návštěvníci spatřit během sezónního zpřístupnění depozitáře.
„Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na pražském Masarykově nádraží je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde. Ani jedna z lokací nevylučuje příležitostné vystavení na dalších místech, domovskou Plzeň nevyjímaje,“ dodal Duda.
Lokomotiva s délkou 20 metrů a váhou 126 tun patřila k největším a nejtěžším lokomotivám, které Škodovka vyrobila. Navíc s výkonem 6 196 koňských sil se jednalo i o nejvýkonnější lokomotivu své doby. Laminátku výrobce tetoval na trati Plzeň – Horažďovice. Brzy se však ukázalo, že je na svou dobu příliš předimenzovaná, proto o ni dráhy přestaly jevit zájem. V letech 1966 až 1967 dostala nové podvozky a její výkon se zvýšil na 6 598 koňských sil. Maximální rychlost se z původních 120km/h zvýšila na 160km/h. Koncem 60. let pak lokomotiva zajela tehdejší rychlostní rekord na trati Brno – Břeclav, kdy jela dokonce rychlostí 203 km/h.
V pozdějších letech se přesunula na testovací okruh do Velimi, kde 21. 1. 1981 při jízdách na malém okruhu vyhořela. Od té doby nebyla již nikdy v provozu a ve Velimi fungovala jen jako mrtvá zátěž. V roce 1998 byla přetažena do areálu Škody Plzeň, kde čekala dalších 12 let na rekonstrukci. Té se dočkala až díky Techmanii a financím z ROP Jihozápad. Součástí expozice Techmanie byla od srpna 2010.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.