Desítky vozů z bývalé NDR obsadily nádvoří a halu v areálu DEPO2015 v Plzni. Pořadatelé si touto akcí chtěli připomenout 30. výročí od ukončený výroby vozidel slavných značek. K vidění byl také první vůz na světě s duroplastovou karoserií i rallye Trabant s doprovodným Barkasem. Hodně lidí se také pozastavilo nad ukázkou kempu nebo u člunu jehož srdcem je motor z Wartburgu.
„Na zahájení přijelo zhruba 40 vozidel, ale očekáváme příjezd ještě dalších přihlášených účastníků. Jsou tu zastoupené všechny značky, tedy Trabant, Wartburg a Barkas. Navíc tady máme ještě jednu opravdu velkou vzácnost. Automobil AWZ P70, což vlastně byl první automobil na světě s duroplastovou karosérií. Máme tady i expozici soutěžních vozidel, protože Trabanti stále aktivně soutěží na rallye závodech,“ vysvětluje pořadatel akce a sběratel Pavel Křovák.
Jak vypadá takový závodní bakeliťák přijel do Plzně ukázat závodník Michal Kotek. „Náš závodní Trabant je nově postavený a má odjetý jeden ostrý závod. Jezdíme na rallye historických závodních vozidel. Trabant je sice nejslabší vozidlo na startovním poli, ale nestojí si úplně špatně,“ říká. Trabanti mají na závodech také svoji vlastní kategorii. Po celý rok se jezdí pohár Trabant Wartburg Racing Cup.
Pátek, 30. dubna 2021, 10:30
Svého času byste na trhu nenašli levnější vůz, než byl právě Trabant. Například v roce 1977 stál v Mototechně základní model 601 zhruba 36 500 korun. Nejrozšířenější Škodovky byly o několik tisíc dražší, ale Trabant byl přesto žádaný, a to zejména z...
Mezi vystavovateli bylo mnoho členů plzeňského Trabant klubu, který je největším v republice a vznikl už v roce 1967. Kromě toho byla v DEPU2015 k vidění i řada exponátů z muzea Příběhy dvoutaktů. „Převažují zde vozy ze západních Čech, ale přijeli i naši kamarádi ze Žatecka nebo Klášterce nad Ohří. Zastoupené je zde Trabant muzeum v Motole a jsou zde i vozy členů Evropského IFA clubu,“ doplnil Křovák.
Mezi klasickými trabanty bylo možné zahlédnout i veselé barevné kousky, které se na českých silnicích jen tak nevidí.
„Jsou to otevřené verze Trabantu Cabrio, které předělávala německá firma Ostermann a pak i auta vycházející z vojenské verze Kübelwagen, což je civilní verze Tremp. Firma Ostermann je předělávala až po sjednocení Německa. Kübelwageny se vyráběly od roku 1966 pro východoněmeckou armádu a nabízely se i v civilní verzi jako plážová vozítka do Itálie nebo do Řecka,“ vysvětlil Křovák.
Když návštěvníci přišli ke kempu, hned bylo slyšet výkřiky, že přesně takhle si pamatují své dávné dovolené. „Němci měli opravdu vymakané nákladní přívěsy. Když se to celé rozložilo na obytný stan, byla ložnice ve víku přívěsu. Mělo to v čele i malou kuchyňskou linku a když se tam dala i předsíň, tak z toho bylo malé 2+1. Pak měli i lehké obytné přívěsy, které se dávaly za Trabanta a byla k tomu i možnost dát tam stanovou předsíň,“ popisuje organizátor.
Němci jsou dobře známí svou spořivostí, což dokládá i jejich vynález, jak ušetřit v kempu peníze za stan. Postavili ho zkrátka na střeše auta místo zahrádky. Tato ukázka se sice do DEPA2015 už nevešla. Vidět je ale v muzeu v Plzni-Lobzích.
Jaroslav Faiferlík našel unikátní člun přes inzerát. Stroj byl ale v poměrně zanedbaném stavu a dva roky trvalo, než se mu ho podařilo dát do provozuschopného stavu. Laika možná překvapí, že motor je z Wartburgu. Mezi znalci to ale není žádná novinka.
„Člun je z roku 1976 a je celodřevěný z mahagonu, spodek je laminát. Němci je hodně využívali na jezerech kolem Berlína, kde za člunem tahali lyžaře. Jede to maximálně čtyřicítkou. Nemá to žádnou převodovku, takže nastartujete a hned jedete. Řízení je hodně o odhadu. Musíte vědět, kdy motor vypnout a nějakou setrvačností dojet k molu. Od šroubu vede trubka a voda se tak při jízdě dostává do motoru, kde ho ochladí a vyteče zase zpátky ven,“ popisuje Faiferlík jedinečné vlastnosti člunu.
Na akci ale nepřijel jen ukázat své vodní plavidlo, ale také obytného Barkase. Ten dříve sloužil jako minibus na ambasádě, poté několikrát změnil majitele. Dnes je upravený jako obytný vůz ve kterém se pohodli vyspí čtyřčlenná rodina.
Kromě ukázky vozů byla součástí akce také výstava fotek a přednáška cestovatelky Peggy Kýrové o její dobrodružné cestě s Trabantem za polární kruh. Na své si přišly i malé děti, které si mohly vyzkoušet řadu soutěží o drobné ceny. O páté hodině odpoledne se pak vydala kolona vozů na spanilou jízdu přes Radobyčice, Útušice, Starý Plzenec a Božkov s cílem na zadním parkovišti u OC Plzeň na Rokycanské třídě.
Středa, 19. srpna 2020, 17:45
Na první pohled je to drobná blondýnka, když se s ní chvilku bavíte, rychle zjistíte, že má slabost pro auta a cestování. To se dá snadno spojit! Jenže to by nebyla ona, aby se na výpravu nevydala s trabantem. Spolu se svým dvoutaktním parťákem z...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.