Přerušení dodávky paliva byla hlavní příčinou havárie ultralehkého letounu, který se loni v září zřítil na poli poblíž dálnice D5 na Rokycansku. Stroj dosedl na čerstvě zorané pole a převrátil se na záda. Osmasedmdesátiletý pilot utrpěl lehká zranění, jeho spolucestující svůj boj o život prohrál po třech dnech v nemocnici.
„Příčinou letecké nehody bylo vysazení motoru z důvodu přerušení dodávky paliva způsobenou nesprávnou manipulací s palivovým kohoutem jedné z palivových nádrží během letu a následné nezvládnuté nouzové přistání do terénu,“ shrnuli vyšetřovatelé v závěrečné zprávě.
Soukromý let odstartoval na letišti u Berouna. Stroj byl ve vzduchu 17 minut. Nad Zbirohem si pilot všiml rozdílných hodnot na palivoměru. „Pravý sloupec ukazoval klesající tendenci k červené rysce a levý se navýšil více jak na 2/3 kapacity nádrže. Pro upravení hladin paliva v nádržích jsem se rozhodl udělat 360° zatáčku doprava. Vpravo od nás byl zámek Zbiroh. Po ukončení zatáčky pravý sloupec paliva naopak klesl na červenou rysku a levý nadále narostl. Protože jsem pro ztrátu paliva v pravé nádrži neměl rozumné vysvětlení, rozhodl jsem se letět přímo na letiště Rokycany,“ popsal pilot vyšetřovatelům.
Letoun však začal ztrácet výšku i rychlost a pilotovi bylo jasné, že na letiště už nedoletí. „Minuli jsme pod námi stromy a bezpečně přelétli vedení vysokého napětí. V této fázi letu se motor zcela zastavil,“ pokračuje pilot.
„V místě před Rokycany poblíž čerpací stanice jsem zahlédla zprava letící malé letadlo, které letělo hodně nízko. Říkala jsem si, že pilot bude zcela určitě přistávat. Letadlo poté přeletělo dálnici a letělo směrem na Rokycany. Po chvíli začalo přistávat a vypadalo to, jako by se letadlo při dosednutí snažilo ještě vzlétnout, poté ihned dopadlo a zapíchlo se vrtulí do země,“ řekla vyšetřovatelům svědkyně, která byla akorát na cestě z Prahy na Plzeň.
Po tvrdém přistání letoun poskočil, zlomila se přední podvozková noha a stroj skončil na zádech. Úplně první, kdo přispěchal na pomoc byl traktorista.
„V kabině letadla uviděl dvě osoby. S tou, co byla při vědomí, jsem začal ihned komunikovat a ta mi sdělila, že je pilot a s letadlem havaroval. Přeřezal jsem mu bezpečnostní pás a hned co vylezl z kabiny ven, přeřízl jsem i bezpečnostní pás druhé osobě, která nekomunikovala. Společně s pilotem jsme ji vyprostili z kabiny ven. Cestující nijak nekomunikoval a nereagoval na vnější podněty. Situaci jsem oznámil na linku 158,“ vzpomněl muž.
Na místo vyrazily všechny záchranné složky včetně Letecké záchranné služby. „Zdravotnická záchranná služba z místa letecky trasnportovala muže ročník 1938 po kardiopulmonální resuscitaci a se zajištěnými dýchacími cestami ve velmi vážném stavu na Emergency. Druhý muž ročník 1942 utrpěl lehká zranění a byl celou dobu při vědomí,“ uvedla tehdy k nehodě mluvčí krajské záchranky Mária Svobodová.
Zatímco pilot po vyšetření v nemocnici podepsal hned reverz, jeho spolucestující po pár dnech zemřel. Případem se okamžitě začali zabývat kriminalisté a také odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
„V rozporu s letovou příručkou uzavřel kohout pravé palivové nádrže z důvodu, který neměl vliv na průběh letu. Při kolísání otáček motoru neprovedl kontrolu palivových kohoutů a okamžité otevření kohoutu pravé palivové nádrže v souladu s letovou příručkou,“ stojí ve zprávě vyšetřovatelů.
Naopak jako správné rozhodnutí kvitují, že se pilot rozhodl k návratu na letiště a že pomohl s vyproštěním spolucestujícího. Zároveň doplňují, že letoun měl v nádrži ještě 31 litrů paliva.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.