Pět stovek zachráněných jorkšírů, 437 německých ovčáků a 435 čivav. To je jen krátká vizitka práce neziskové organizace Psí detektiv, která se zabývá pátráním po ztracených mazlíčcích. Organizace v minulých dnech pokořila hranici 15 tisíc zvířat, které v pořádku vrátila z nechtěných toulek domů k jejich majitelům.
„Jen letos se nám zatím podařilo zachránit 2872 zvířat, to nejexponovanější období ztrát je přitom teprve před námi,“ říká šéfka týmu Psího detektiva Aneta Sobotková a naráží na blížící se Vánoce a Silvestra. Stěžejní je podle ní rychlost, s jakou je ztráta zvířete nahlášena. „Pokud se do pátrání zapojíme do 48 hodin, je šance na šťastný konec dokonce přes 90 procent,“ vysvětluje Sobotková.
U koček je pátrání složitější. Lidé totiž na volně pobíhající kočku reagují mnohem laxněji než na psa. „V případě kocourů a koček musíme přímo oslovit lidi v okolí ztráty, ať už smskami, letáky či hlášením v rozhlase. V opačném případě totiž většině lidí přijde přirozené, že se kočka pohybuje po ulici sama,“ upozorňuje na úskalí Míša Chudobová z Psího detektiva.
Úspěšnost organizace Psí detektiv je velká díky rozsáhlé síti dobrovolníků, kteří pátrají 24 hodin denně po celém Česku. Kromě psů a koček pátrali během sedmi let také po exotických zvířatech. „V našem hledáčku jsme už měli opravdu ledasco, třeba klokana, maru stepní, nosála nebo rysa. Včera jsme třeba řešili případ zaběhnuté krávy,“ popisuje Martina Kosinová, která je členkou „detektivního“ týmu.
Ne všechny příběhy ale mají šťastný konec. Ve statistikách zůstává zhruba osm procent mazlíčků, kteří se nikdy domů nevrátí. Tyto příběhy jsou většinou jako přes kopírák. Ztráta v nebezpečné lokalitě poblíž dálnice nebo kolejí, otrava a v letních měsících utonutí v bazénu.
Pokud se i vám ztratí váš zvířecí parťák, Psí detektiv doporučuje rychlé jednání. „Dělejte cokoli. Choďte po okolí, obvolejte úřady, policii a útulky, rozvěšte letáky, zavolejte Psího detektiva. Hlavně ale na nic nečekejte. Každá vteřina rozhoduje,“ uzavírají detektivové.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.