Cenu Patria Nostra 2020 v Plzeňském kraji získala rekonstrukce železničního mostu v Pňovanech a vybudování lávky pro cyklisty. Přímo na lávce převzali cenu z rukou zastupující hejtmanky Marcely Krejsové ocenění laureáti, kteří se na projektu podíleli. Ocenění se každoročně uděluje za příkladný investiční a architektonický počin přispívající k rozvoji venkova a uspokojování potřeb jeho obyvatel a návštěvníků v jednotlivých krajích.
„Bylo mi ctí předat cenu Patria Nostra Správě železnic, která ji realizovala. Jsme velmi rádi, že součástí mostu je také zavěšená lávka pro pěší a cyklisty. Ta lávka znamená pro Plzeňský kraj na jedné straně trochu starost, protože ji máme v majetku a musíme se o ni starat. Přitom je zavěšená na majetku někoho jiného. Což je taková trochu zvláštnost. Jinak to ale znamená to, že se propojila cyklisticky místa, která dříve propojena nebyla. Je to velký přínos pro cykloturistiku,“ uvedla při předání cen Marcela Krejsová.
„Na lávce není žádné počítadlo, aby se počítal počet pěších i cyklistů, kteří místem projdou, ale stačí se podívat na facebook, kde je vidět, kolik lidí se tady fotografuje, kolik lidí hlásí, že se tady byli podívat na tu specialitu u železničního mostu a na něm zavěšené lávky. Tak si myslím, že to je docela frekventované místo. Jsme u vodní nádrže Hracholusky, což je obecně velmi navštěvované místo s množstvím chat, já osobně ji tady mám také, takže vím, že se tady na kole jezdí hodně,“ doplnila Marcela Krejsová.
Nová lávka navíc propojila dálkovou cyklotrasu Panevropa - Radweg a cyklotrasu, která vede do Karlovarského kraje. Lávka je široká dva metry a má rošty, které při přechodu umožňují pohled pod sebe na vodní hladinu. Konstrukce má celkem pět polí a nechybí zábradlí. Je umístěná pod spodní částí mostních konstrukcí, takže její podélný profil tvoří tři klesání a stoupání se sklonem až patnáct procent. Nejnižší místa jsou zhruba sedm metrů pod úrovní železniční tratě a zhruba 32 metrů nad hladinou přehrady. Cyklisté nesmí po lávce jezdit, musí své kolo vést.
Samotná lávka by ovšem nevznikla, pokud by Správa železnic nezrekonstruovala starý železniční most. „Ocenění Patria Nostra si velmi ceníme. Rekonstrukce mostu rozhodně nebyla jednoduchou záležitostí. Výměna tří mostních oblouků na trati Pňovany - Bezdružice se prováděla unikátní metodou,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
A jak vlastně celý proces technologicky náročné výměny mostní konstrukce probíhal, nám vysvětlil Petr Žákovec ze Správy železnic. Podle jeho slov už původní ocelová konstrukce mostu nevyhovovala z důvodů dopravních a zatížitelnosti i rychlosti. Proti se navrhla nová konstrukce, jejíž součástí je i zmíněná lávka pro cyklisty a pěší, kterou spolufinancoval Plzeňský kraj.
„Nové konstrukce byly vyrobeny vzhůru nohama, zavezly se do otvorů, nad ty původní konstrukce, každá ze tří částí samostatně. Spojily se pomocí speciálního rámu a pomocí otáčedel umístěných na pilíři a na opěře se ta konstrukce otočila kolem své podélné osy o 180 stupňů. Tedy vzhůru nohama. Teď má ta konstrukce to „břicho“ opět dole, jako měla ta původní,“ uvedl Petr Žákovec. Tato technologie, při níž se jedním pohybem současně odsouvá stará konstrukce a na její místo se nasouvá nová, byla v Česku použita vůbec poprvé.
Celkem se jednalo o tři jednotlivé části konstrukce, kompletovaly se na prostranství před mostem na montážní plošině z dílců přivezených z mostárny. „Samotné otáčení první konstrukce trvalo tři dny, tam jsme se to učili, než jsme zjistili, jak to všechno funguje. Potom ty dvě další konstrukce už byly hotové za dva dny. Výška mostu je 30 metrů nad hladinou, délka každého ze tří oblouků je 57 metrů,“ dodal Žákovec.
Nominace na Cenu Patria Nostra získalo v České republice téměř devadesát staveb. Vedení jedotlivých krajů pak ze staveb nominovaných odbornými útvary vybralo na Cenu Patria Nostra jeden objekt a jeho tvůrce k ocenění, udělovanému hejtmanem kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.