středa 28. října 2020 Státní svátek

TEST: Zimní pneu jsou jistota, u celoročních musíte počítat s kompromisy

Na horách už místy napadl sníh, a tak je čas začít přemýšlet nad přezutím pneumatik. Pro některé řidiče je přezouvání každoroční rituál, jiní tuto změnu vzhledem k frekvenci jízd a lokálním sněhovým podmínkám považují za vyhazování peněz. Někteří volí místo zimních pneumatik celoroční a najdou se i tací, kteří jezdí celý rok na zimních. Poslední jmenovaný přístup podle expertů rozhodně není ideální řešení.

I když se v České republice najdou místa, kde s trochou nadsázky celou zimu přes sněhová mračna nespatříte slunce, řada řidičů se naopak setká téměř výhradně se suchou vozovkou, v horším případě s deštěm. Jak tedy pneumatiky dopadly v těchto podmínkách?

Na suché vozovce bylo rozhodující zkouškou úplné zastavení z rychlosti 100 km/h. Zkoušky na mokru byly komplexnější. Sledovali jsme zpomalení vozidla z 80 na 20 km/h na betonu i asfaltu. Zjišťovali jsme také, při jaké rychlosti začnou být pneumatiky náchylné k aquaplaningu. A nechyběla ani měřená kola na uměle či přirozeně zavlažovaném okruhu, při kterých se projevil případný negativní vliv pneumatik na ovladatelnost.

Co říká zákon?

Ustanovení zákona č. 361/2000 Sb. definuje jako dobu užívání zimních pneumatik období mezi 1. listopadem a 31. březnem. Ani v těchto měsících ale není nezbytně nutné z letních pneumatik přezouvat. Povinnost jezdit na zimním obutí máte pouze v případě, že se v tomto období na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu, námrazy, nebo v případě, že se podobné podmínky vzhledem k povětrnostním podmínkám dají předpokládat. Teoreticky je tedy možné jezdit na letních pneumatikách i v zimních měsících. Pokud ale naprší, nasněží a zmrzne, nezbyde vám, než využít jiný dopravní prostředek. Opačný případ – celoroční užívání zimních pneumatik – zákon neomezuje. A v jakém stavu by měly pneumatiky být? Podle zákona by hloubka dezénu zimních pneumatik neměla být na vozidlech do 3,5 tuny nižší než 4 mm

Žádné zimní pneumatiky většího ze dvou testovaných rozměrů si nevedly přímo špatně. Na suchu podávaly nejlepší výkony Michelin Pilot Alpin 5. Při zkouškách na mokru je ale trochu zradil průjezd souvislou vrstvou vody při zatáčení. Při zkoušce došlo již při relativně nízké rychlosti k aquaplaningu a méně zatížená zadní náprava se poroučela k vnějšímu okraji zatáčky. Zkouškou na mokru v tomto rozměru nejlépe prošly Bridgestone Blizzak LM005. Stejný model vládl zkoušce na mokré vozovce také s rozměrem 205/55 R16.

Mezi menšími pneumatikami se našly i modely, kterým mokro zlomilo vaz a bylo příčinou limitace jejich celkového hodnocení. Jmenovitě šlo o King Meiler Winter Tact WT81 a Tristar Snowpower HP.  Oba produkty si vedly špatně při měřených kolech na mokrém okruhu. Pneumatikám Tristar přitížil i aquaplaning při zatáčení, který byl výrazný dokonce i ve srovnání s King Meiler. Alespoň na suchu se ale pneumatikám Tristar vedlo výrazně lépe než modelu King Meiler.

Z testovaných celoročních pneumatik v tomto testu nedopadly úplně špatně žádné, dobrých výsledků jsme se ale také nedočkali. Nejlépe v obou zkouškách dopadlyBridgestone Weather Control A005.

V mrazu bojují o každý metr

Co bylo předmětem zkoušek na sněhu a ledu? V případě sněhu se jednalo o úplné zastavení z 30 km/h (změřeno bylo i zastavení z vyšších rychlostí, to ale pro hodnocení nebylo rozhodující). Dále jsme zjišťovali trakci pneumatik, tedy kolik energie při rozjezdu nepřenesou na povrch. A kvůli testu ovladatelnosti nemohla chybět ani měřená kola na ujetém sněhu. Zkoušky na ledu pak sledují hlavně schopnost vedení stopy (zatáčení) a schopnost zastavení z 20 km/h.

Zkoušky ukázaly, že sníh je achillovou patou testovaných celoročních pneumatik Bridgestone. Experti, kteří pro nás testy provedli, popsali tento model jako „letní pneumatiky v přestrojení“. V testech na suchu i mokru si vedly ze všech testovaných celoročních pneumatik nejlépe. Žalostných výkonů jsme se od nich ale dočkali právě na sněhu. Jen o chlup lépe se napříč zkouškami na sněhu vedlo modelu Vredstein Quatrac Pro. Test jasně ukázal, že na sněhu jsou pro ovládání vozu kvalitní pneumatiky klíčové. Při zkoušce brzdění například vůz s nejlepšími testovanými celoročními pneumatikami zastavil z rychlosti 50 km/h na necelých 27 metrech. Oběma výše zmíněným modelům nestačilo 33 metrů.

Pokud plánujete s autem v zimě vyrazit na lyže, uděláte lépe obutím kvalitních zimních pneumatik. Není žádným překvapením, že se jim na sněhu vedlo v průměru lépe. Mezi oběma velikostmi jsme nenarazili na žádné nedostatečné výkony. Mezi většími pneumatikami se na sněhu dařilo nejlépe modelu Michelin Pilot Alpin 5, menším rozměrům kralovaly pneu Pirelli Cinturato Winter a Goodyear UltraGrip 9+.

Potěšující jsou výsledky zkoušek na ledu. Všechny testované pneumatiky, včetně těch celoročních, totiž předvedly navzdory náročným podmínkám relativně slušné výkony

Podrobný seznam nejlepších pneumatik i těch, které v testech propadly, najdete ZDE. A to i včetně ceny.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Tisková zpráva | Foto Pixabay.com | Zdroj dTest

Štítky doprava, přezouvání, pneu, pneumatika, servis, auto, zima, dTest

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.